Codaxol

Hvorfor er det vanskelig å få codaxol hos fastlegen. Jeg har aldri godt på dop. Jeg får bestandig Pinex forte. Det har ikke samme virkning.

Mann, 67 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Codaxol er blant preparatene som har utgått som legemiddel i Norge i 2015, hvilket betyr at fastlegen ikke lenger kan skrive ut dette. Hvorfor legen ikke har villet skrive det ut til deg tidligere, er vanskelig for oss å svare på. Virkestoffet i Pinex Forte og Codaxol er det samme, altså kodein. Hvis du opplever ulik virkning av disse, omhandler dette antakeligvis mengden virkestoff per tablett. Dersom du er misfornøyd med medisinene du får, er dette noe du må ta opp med legen din.