Cannabisabstinenser

Hei, jeg har de siste to månedene røyket Cannabis (Både i form av «grønt» og «brunt»). Jeg har nå gått uten i ca. 7 dager ettersom jeg har valgt å få all rusen ut av kroppen.
I løpet av disse to månedene med røyking har jeg og noen venner røyket hver kveld og jeg har derfor klart å bli avhengig. Jeg opplever nå kvalme, diaré, skjelvenhet, rastløshet i kroppen og et generelt ubehag som får meg til å vri meg rundt. Jeg føler meg også svært uklar i hodet og har humørsvingninger. Det jeg lurer på er hvor vanlig disse abstinensene er og hvor lang tid det vil ta før abstinensene begynner å gå over.
Jeg kan også legge til at jeg merket ingen abstinenser før 4 dager etter at jeg sluttet å røyke.. Er dette også normalt?

Mann, 21 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
De abstinensplagene du beskriver er ganske vanlige. Hvor sterke abstinensplager fra cannabisbruk oppleves, er individuelt. Mens noen opplever abstinensplagene som milde, vil andre oppleve ganske sterke plager. At abstinensene tok noen dager før de kom, er heller ikke uvanlig. Vanligvis vil abstinensplager som følge av cannabis forsvinne i løpet av et par uker. Da snakker vi om de fysiske plagene. Følelsen av angst, humørsvingninger og sinne kan vare noe lengre, det er ikke uvanlig at de varer i 3-4 uker. Det kan hjelpe å få fysisk mosjon og god søvn.
Du kan lese mer om cannabisabstinenser i hasjguiden. Om du synes det er vanskelig å klare dette på egen hånd, kan du kontakte Utekontaktene i Trondheim på 94873067. De har tilbud om hasj-avvenningsprogram, som kan være nyttig for deg i denne perioden. Om Trondheim er langt unna, kan du se på helseadresser.no om det finnes tilsvarende tilbud på andre helsetasjoner for ungdom i nærheten.