Bekymring

Jeg er veldig bekymra for min fetter, som i mange år har vært alvorlig psykisk syk, og i tillegg sliter med rus, både alkohol og sterkere stoffer. Han klarer overhodet ikke å gjøre noen form for husarbeid, og evner ikke å vaske eller holde noe rent. Leiligheten hans blir aldri vasket, og søppel flyter overalt, sammen med øl og annet som ikke blir tørket opp. Fluer og rotter er et problem. Ingen mennesker burde leve som han gjør. Jeg og andre i familien har prøvd å hjelpe, men det blir for mye for oss, spesielt ettersom det gjerne er like ille igjen bare få dager etter. Hva kan jeg gjøre, er det noen offentlige instanser som kan gripe inn? Kan jeg sende en bekymringsmelding til kommunen?

Kvinne, 32 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Det høres veldig ille ut at fetteren din har så store problemer og lever så dårlig. Dessverre er det ikke uvanlig av psykisk syke rusavhengige lever og bor på den måten du beskriver. Det er en god idé å kontakte kommunen og be om assistanse. Kanskje kan de f.eks. hjelpe han med å vaske og rydde en gang i uken. Vi synes også dere bør kontakte ruskonsulenten på det NAV-kontoret han tilhører med en bekymringsmelding om tilstanden. NAV plikter å følge opp bekymringsmeldingen, også mht. å tilby behandling og annen hjelp.