Alkoholproblem?

Jeg er ei 17 år gammel jente som er veldig glad i å drikke. Jeg drikker aldri alene, og kun i helgene. I det siste har jeg kjent på kraftige alkoholabstidenser. Jeg bare vil seriøst drikke. Kan ha noe med at livet har blitt ganske kjedelig i det siste, men jeg vet ikke. Jeg blir ikke drita hver gang jeg drikker, men tar alltid et par enheter når jeg er på fest. Når er det på tide å kutte ned på drikkinga før det er for sent? Hvordan kutter du ned? Er ikke bare lett….

Kvinne, 17 år fra Finnmark
RUStelefonen svarer:
Det er neppe abstinenser du kjenner. Abstinenser oppstår ikke etter den bruken du beskriver. Men det virker som du har fått smaken på å drikke og har ofte lyst til å drikke. Dette er noe annet enn abstinenser. Det at du nå merker det er på tide å begrense deg litt er jo veldig bra. Du kan få til dette på egen hånd hvis du jobber med det og er oppmerksom. Hvis du ikke får det til på egen hånd, er det alltid mulig å få hjelp til det. Men vi vil kanskje anbefale deg å se om du får til dette selv før du evt. ber om hjelp.
Du er heller ikke ferdig utviklet fysisk, ikke minst gjelder dette hjernen, når du er 17 år. Dette fører til økt risiko for både alkoholskader på hjernen og kroppen din og økt risiko for å utvikle avhengighet.
Her er noen tips du kan bruke for moderasjon av inntaket ditt.
1. Planlegg før du skal ut og drikke. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke og hva du vil drikke, og forsøk å hold deg til det. Kanskje du skal si det til noen som er der, så de kan hjelpe deg?
2. Dropp brennevin hvis du bruker det. Gå i alle fall inn for lavest mulig alkoholprosent.
3. Når du er ute og drikker kan du ta en enhet vann eller kaffe mellom hver enhet alkohol, da blir du ikke så fort full.
4. Spis godt før du begynner å drikke, og spis i løpet av kvelden, også før du legger deg.
5. Vær oppmerksom! Tenk gjennom og kjenn etter hva som er fordelene med å drikke mindre de gangene du evt får til det.
6. Tenk gjennom hvilke situasjoner som gjør at du drikker for mye: er det spesielle steder? Er det sammen med spesielle folk? Er det på spesielle dager? Når du er godt humør? Når du er dårlig humør? Når du er lei deg? Når du er glad?
7. Be om hjelp fra noen du stoler på! Dette pleier å være et godt råd (derfor er det med også i pkt. 1) Du kan feks si «denne helgen vil jeg ikke drikke, kan du hjelpe meg med det?»
Andre tips:
• Stiftelsen Bergensklinikkene har en egen internettside for tester og selvhjelpsprogrammer. Bruken av testene og selvhjelpsprogrammene skjer helt anonymt på internett. Selvhjelpsprogrammene er beregnet for personer med milde til moderate cannabis- eller alkoholproblemer. Du finner testene her, og selvhjelpsprogrammene her.