Skoleprosjekt – alkohol og rus

hei
vi kommer far lura skole og vi har et skole prosjekt om alkohol og rus
og vi lurer på hva den viktigste loven for alkohol og rus er og hvorfor .
håper vi for svar fra dere 🙂 ######

Kvinne, 12 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Vi er usikre på hva dere mener med «den viktigste loven». I Norge har vi noe som heter Alkoholloven og noe som heter Narkotikaforskriften. Det er disse to lovene som hovedsakelig angir regelverket for rusmidler i Norge, både alkohol og narkotika. Narkotikaforskriften har også sammenheng med Legemiddelloven kap. 8, som omhandler narkotika. En grunn til at disse lovene er viktige er at de skal begrense bruk av rusmidler ved å sørge for at de som for eksempel selger narkotika, eller selger alkohol til minderårige, blir straffet for det.