På perm fra en psykiatrisk institusjon – sliter med rus

jeg bare lurer på HVA jeg skal gjøre ? er på perm fra en psykriatisk intusisjon , har i lengere tid slitt med rus . og sannheten er at nå har jeg sprekt på rus igjen og er alene og er veldig engstlig ., men sannheten er faktisk sånn også at hvis jeg sier ifra eller ringer akutten blir innleggelsen bokført (skrivd i rapporeter og lignende) noe den avdelingen og kommunen da kan lese . og da kan jeg da faktisk miste nødvendig hjelp for meg . da tror jeg faktisk jeg kan bli gitt opp , så det tør jeg ikke . pga da kan jeg faktisk miste ting jeg har fått vedtak på i framtida , jeg HAR tro på en rusfri framtid men da MÅ de vedtakene som NÅ er på plass men enda ikke er iverksatt komme igang , men JEG trodde det skulle gå bra , men psykisk var jeg nok ikke klar for å greie det helt alene . MEN jeg føler jeg JEG blir mer og mer dårlig pga rusen pga det er LENGE siden nå (ca.ett.år) og det blanda med medisiner kommer angsten også VELDIG mye nå . MEN HVA skal JEG gjøre da ? BARE sitte her ALENE og bli MER OG MER RUSA og MER og MER ANSTFULL og DÅRLIGERE OG DÅRLIGERE PGA jeg er REDD for å si ifra at JEG trenger hjelp ? men IKKE TØR pga FØLGENDE hvis det blir RAPPOTERT ?

Mann, 48 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Vi forstår din frustrasjon og redsel for at dine handlinger skal føre til at du ikke får hjelpen du ønsker. Vi er ikke sikre på hva du mener kan skje om det kommer frem at du har sprukket, men at du mister et opplegg som du har fått innvilget, høres veldig strengt ut. Det kan være at det ikke er så strengt som du tror, at du for eksempel ikke mister vedtaket, men at det blir forskyvet til du har vært rusfri en periode eller lignende.
Du kan kontakte pasientforeningen om du opplever at du ikke blir møtt som du har krav på.
Ut over det, kan vi nok ikke gi deg noen gode råd på hva du kan gjøre, fordi vi ikke kjenner situasjonen din ordentlig. Men vi håper at du finner god hjelp for dine vansker, og at du får det bedre med tiden.