Tramadol etter yrkesskade

Lurer på hvordan jeg kan komme ut av denne vonde sirkelen.
Yrkesskade i 2006 med avrevet plexus brachialis.
Har lam høyre arm etter ulykke selv om der er prøvd nervetransplantasjon fra begge legger for å lime plexus i sammen igjen. Ikke velykket.
Muskeltaransplantasjon fra venstre legg til høyre biceps med transplantasjon av blodåre fra venstre legg innside.Ikke velykket.
Hadde voldsomme smerter fra 30 min etter ulykken og fikk morfin.
Vart overført til Haukeland med helikopter fra Nordfjord sykehus.
Smertene var så volsomme at jeg fikk alt de kunne gi meg.
Husker ikke alt men oxicotin,ketorax,keflin,sarotex, Lyrica og mer. brukte gså tens for å dempe smertene.
Etter hvert forsvant smertene og jeg fikk vekk oxicotinen først der etter alt annet.
Men da var det sommer og varmt , høsten kom og jeg begynte på tamadol 2009 ,etter vinteren var jeg på Sunnass og de anbefalte at jeg startet på Neurotin.
Dette hjalp en stund men neste høst vinter 2010 så begynte smertene å bli for voldsomme.
Gikk da på 3200 mg Neurotin og tramadol etter behov og behovet vart bare større og større opp til 10*50mg på en dag. Da skjønte jeg at jeg ikke kunne være i Norge.
Var mye på kanarieøyene vinterstid men der var for kald nattestid.
Flyttet til Thailand februar 2013 og er nå kvitt neurotinen men tramadolen må jeg nesten ta som en vane hver 2 eller 3 natt.
Tramadolen gjør at jeg ikke får sove men den gjør også at jeg fungerer bedre. Slik at jeg kan skrive denne meldingen.
Hvordan skal jeg komme ut av dette , har hatt søvnproblemer siden ulykken i 2006. har gått til psykolog på hjemstedet (anonymisert, red.) der jeg har fått bekreftet PTSS(PTSD).
Handikappet med en lam arm er ikke noe problem ,men denne evige søvnløsheten går ut over livskvaliteten.
Er der noe som jeg kan ta som er mildere og gjør det lettere å trappe ned på tramadolen?
Må få med at jeg har vært smertefri i 5-6 uker men for 2 uker siden fikk et kraftig fantomsmerte anfall som varte i 3 dager og jeg måtte spise 1000mg tramadol over 3 dager(500-350-150mg) for å klare meg.
Det er altså fantomsmerter som alltid har vært problemet fra ulykken i 2006.
Noen som kan redusere suget på tramadol?
Er allergisk mot paracetomol.
Hilsen frustrert klimaflyktning.
Mann, 44 år

RUStelefonen svarer:
Slik du fremstiller situasjonen din, virker det på oss som at dette først og fremst er en medisinsk problemstilling. Du bruker ikke Tramadol daglig, kun i perioder med mye smerter, og du lurer på om det finnes alternative medisiner da Tramadol gjør at du sover dårlig, i tillegg til at du får et sug etter det.
Det finnes mange typer smertestillende legemidler, og hvordan de virker kan variere noe fra person til person. Det kan derfor være behov for å prøve seg frem litt for å finne det som fungerer best for deg. Det er mulig at du kan finne noe smertstillende som er svakere eller bedre for deg enn Tramadol, med dette bør gjøres i tett samarbeid med lege, eventuelt en lege på en smerteklinikk.