THC

Hei. Jeg har røyket hasj kanskje 3-4 ganger på 2 mnd. sist gang jeg røyket var 30. Oktober. 12 dager siden. hvor stor er sjansen for at det blir sett på en tisseprøve? Har aldri røkt en hel joint alene. Bare et par trekk.. maks 5-7 kanskje.

Kvinne, 13 år fra Finmark
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig å gi noe eksakt svar på hvor lenge cannabis kan spores. Dette er forskjellig fra person til person (bl.a. ut i fra hvor mye fettvev du har), og avhenger av hvor ofte og hvor mye man har røyket, hvor sterk cannabisen er (THC-innholdet), og over hvor lang tid bruken har pågågtt.
Har man aldri røyket før, men tar noen trekk fra en joint, eller røyker en hel joint, vil man kunne teste positivt fra noen få dager til opptil én uke. Røyker man daglig, og har gjort dette en stund, kan man teste positivt opptil 10 uker (mange får imidlertid negative prøver etter 3-4 uker). Og i noen tilfeller kan det også påvises i mer enn 10 uker.
Det er lite sannsynlig at det vil kunne spores THC i din urin nå.