Sniffing/ lim

hei! vi skal ha en presentasjon på skolen om sniffing av lim og andre stoffer. Vi lurte derfor på hvorfor folk sniffer det, hvem sniffer det og hva er prisen? håper på raskt svar:)

Kvinne, 14 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Det er mange ulike grunner til at folk sniffer lim. Den viktigste grunnen til dette er at lim både er billig og lett tilgjengelig. I Norge er riktignok ikke dette et spesielt utbredt problem, og praktiseres primært av ungdom (særlig gutter) som er nysgjerrige, som vil få seg et «kick» for moro skyld, gjerne i forbindelse med gruppepress. Disse er ofte ikke klar over at det å sniffe lim er potensielt svært helseskadelig. I fattigere deler av verden er situasjonen en ganske annen, der ressurssvake mennesker (på tvers av alder og kjønn) tyr til sniffing av lim som en billig og lett tilgjengelig form for rus.
Dere kan lese mer om sniffing av lim på Folkehelseinstituttets hjemmesider. Vi vil også oppfordre dere til å kontakte SIRUS – Statens institutt for rusmiddelforsknig omkring dette, da de nok kan gi dere en mer konkret statistikk omkring sniffing av lim i Norge.
Lykke til med oppgaven!