Samfunnspåvirkning

Hei, lurer bare på hvordan rusmidler påvirker samfunnet, nærmere sagt; økonomien. Skal skrive en skoleoppgave og trenger informasjon på hvordan rusmisbruk og samfunnsfag henger sammen.
Takk for svar!
Mann, 14 år fra

RUStelefonen svarer:
Så spennende med en skoleoppgave om rus og samfunn. Vi er sikre på at du kommer til å finne mye interessant om dette temaet. Vi kan hjelpe deg litt på vei, men vi kan nok ikke gjøre hele jobben for deg.
Først og fremst vil vi anbefale deg å kikke litt på sidene vi har på hjemmesiden vår som omhandler skoleoppgaver.
Du kan også lese tidligere svar vi har gitt på lignende spørsmål:
Her, på siden til regjeringen, kan du lese litt om rusmiddelpolitikk. Det handler jo om hvordan samfunnet behandler folk som driver med rus. Det kan også være interessant for deg å besøke Statens institutt for rusmiddelforskning sine hjemmesider, der du finner oppdaterte statistikker og forskningsrapporter omkring rusmiddelbruk i Norge.
Lykke til med oppgaven!