Rusmønster

Hva definerer ett rusmønster. Hvordan kan jeg finne ut om jeg trenger hjelp . Noe av det vet jeg er benektelse, destruktive tanker, osv. Men skulle gjerne hatt en liste som definerte Rus mønster. Så jeg ble mer klar over hva jeg må jobbe med.- Kan ikke finne frem til noen liste på nettet. Bruker nok feil søkeord. Så lurte på om de kankje kunne hjelpe meg ? LAR – bruker PS jeg har ingen E-mail, det er noe galt med driveren til PC’n min så håper på svar her 😀 Ha en fin dag.
Kvinne, 51 år fra

RUStelefonen svarer:
Det kommer helt an på hva du mener med «mønster». Man skiller mellom avhengighet og misbruk. Det kan kanskje gi deg en pekepinn på det du er ute etter. Misbruk defineres som bruk som fortsetter selv om brukeren er klar over de negative konsekvensene». Vi anbefaler deg å kikke på artikkelen Hva er misbruk og avhengighet? Betegnelser, begreper og omfang. Dette er en SIRUS-rapport og vil gi deg en veldig god oversikt.
Svaret på spørsmålet ditt blir postet på nettsidene våre, så du trenger ikke epost for å lese det.