Rus mot depresjon

Hei
Hvilke rus er best mot depresjon? Føler meg så alene. Har ingen venner lenger, det er en luksus for mange tar forgitt. Trenger ingen pekepinne. Orker ikke mer så rus eller dø egentlig. Har bare tatt inn alkohol før, men ønsker noe sterkere som har raskere og lenger effekt. Også hvilken mengde er best?

Mann, 18 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at det kan være fristende å bruke rusmidler når man er deprimert og har det vanskelig. Problemet er bare det at slike problemer bare blir verre når man forsøker å ruse dem bort. Det finnes medikamenter som kan hjelpe mot depresjon. Det er ganske mange som får hjelp på den måten. Men dette er ikke rusgivende medikamenter, de er stemningsstabiliserende uten å gi rus. Du kan snakke med legen din om dette og samtidig si til legen din at du har det ganske så tungt og har behov for noen å snakke med. Hvis du ikke vil være så direkte med legen, kan du snakke med en helsestasjon for ungdom – de er vant til å snakke med ungdom som sliter og de har også god erfaring med å prøve tiltak som ikke handler om rus.