Regelmessige urinprøver

Hei, jeg har tatt min lillebror (15-åring) i å røyke hasj/weed. Jeg vet dette ville ha ødelagt foreldrene våre om de fikk vite det, så lurer på hvordan jeg kan følge opp at han ikke fortsetter uten at de trenger å vite noe. Finnes det noe «program» der han kan levere urinprøve regelmessig uten at andre en jeg som søster får resultatene?

Kvinne, 24 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det er ganske store forskjeller på hva slags tilbud de forskjellige kommune har når det gjelder tilbud om urinprøver. Hvis du kontakter helsestasjon for ungdom der dere bor kan nok de gi deg noen råd om hvordan dere kan gå frem. Du kan også spørre dem om hvordan de stiller seg til å holde dette skjult for deres foreldre, dette kan også variere fordi loven som regulerer helsesøsters taushetsplikt for barn under 16 år i relativt stor grad er basert på skjønn.
Et annet alternativ kan være at dere kjøper tester på apoteket eller internett og at du tester broren din jevnlig. Da behøver ingen å få vite det overhodet.
Du skriver ikke hvor mye og ofte broren din har brukt hasj, men hvis det er slik at det er vanskelig for han å slutte kan det være lurt av dere å kikke i hasjguiden, der kan dere lese om hvilke abstinenser han kan forvente å få.
Vi synes det er flott av deg å ville skåne foreldrene deres, og vi tenker at broren din er heldig som har deg til søster. Bare pass på å ta vare på deg selv også. Hvis dette utvikler seg til å bli et stort problem kan du også trenge noen å prate med, og kanskje må det et større apparat i gang for å hjelpe broren din. Ikke vær redd for å be om hjelp dersom du kjenner at du blir sliten – og lykke til!