Overdoser – Paracet og Ibux

For et halvt år siden tok jeg en overdose på paracet ca 12 stk på 500mg , ca 4 stk ibux på 400mg, i et forsøk for å ødelegge kroppen min.. noen dager senere dro vi på legevakta, fordi jeg hadde stooore magesmerter, da innrømte jeg at jeg hadde tatt en overdose.. jeg ble sendt videre til sykehuset der de sjekket masse greier, jeg ble sendt hjem samme dag sent på kvelden… jeg var veldig deprimert… nå i sommer tok jeg også en overdose, rett før jeg hadde time hos psykologen min.. jeg tok et helt brett med paralgin forte, noen paracet og noen ibux.. da jeg satt på venterommet til BUPP fikk jeg et nervesammenbrudd og kom tidligere inn til psykologen. Jeg klarte ikke å fokusere på noen ting, ble bare dårligere og dårligere og hun lurte det tilslutt ut av meg. hun kontaktet deretter mamma, og blir så sendt til lege, der jeg må sitte på vente på venterommet og spy, flere ganger. jeg klare ikke gå, jeg var så svimmel, hyperventilerte og fikk ikke til å snakke tydelig. Legen så til meg av og til. Jeg ble sendt hjem , gikk i dusjen for å dusje av meg alt spyet , gikk å la meg for å sove flere timer i strekk og har aldri sovet så godt før i hele mitt liv. Så nå kommer spørsmåla mine. Om jeg tar enda en overdose, kommer jeg til å ødelegge levra mi da? Hvor lang tid tar det for at en sånn overdose er ute av blodet da? Er det aldersgrense på å kjøpe smertestillende som paracet, ibux og paralgin forte? Hva er symptomene om levra er ødelagt? Hilsen meg.

Kvinne, 14 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Takk for at du skriver til oss! Vi skjønner på det du forteller at livet ditt er ganske tung og vanskelig. Vi håper du har noen som du liker å snakke med om hvordan du har det. Når du har kontakt med BUP og psykologen der, er det folk du klarer å være åpen med og fortelle hva du sliter med? Eller er det vanskelig å sette fingeren på hva det er? Vi håper du klarer å benytte deg av de tilbudene du får, så du ikke bruker medikamenter når du har det vanskelig.
Piller og rus kan lett føre til at du får mer og mer problemer – både med kroppen din og psyken din.
Til dine spørsmål:
Om jeg tar enda en overdose, kommer jeg til å ødelegge levra mi da?
For hver gang du får i deg for mye paracetamol er det en belastning for levra. Tar du enda en overdose, vil det være mer skade. Hvor mange ganger det skal til før du får leversvikt, kan du ikke forutsi på forhånd. Det er et sjansespill og du utsetter deg for stor risiko ved å spise mye paracetamol. Ibuprofen – Ibux og tilsvarende – kan føre til at du ødelegger magen.
Hvor lang tid tar det for at en sånn overdose er ute av blodet da?
Det kommer an på hvor stor dose du har tatt. Og når du tar slike medikamenter ofte, kan det gå utover leverfunksjonen din (dette gjelder særlig paracetamol). Har du dårligere leverfunksjon, tar det mye lengre tid før det går ut av kroppen. Kodein, ett av virkestoffene i Paralgin forte kan påvises i blodet ca et døgn.
Er det aldersgrense på å kjøpe smertestillende som Paracet, ibux og paralgin forte?
I butikken er det 18-års grense for å kjøpe Paracet og Ibux, men ikke på apoteket. På apoteket er det fagpersonale som kan vurdere om de vil selge paracet til mindreårige, mens i butikken er det ikke noen som kan ta en slik selvstendig vurdering. Paralgin forte er reseptbelagt.
Hva er symptomene om levra er ødelagt?
Først vil du kjenne uspesifikke symptomer og tegn som kvalme, brekninger, blekhet og ev. letargi (apatisk/sløv). Du vil også – kanskje først og fremst – kjenne smerter i buken og i mageregionen generelt.