min venn

hei, jeg har en venn som er på samme alder som meg, hun ruser seg daglig, cannabis, hun har sagt det ikke er farlig, men siden hun gjør det hver dag så mener jeg det er farlig. har vært slik i 3-4 år, jeg er den eneste som vet det og hun nekter å snakke om det. nå syns jeg det har nådd en grense, hun røyker cannabis minst 4 ganger dagelig og beveger seg ikke utenfor døren med mindre hun trenger meg. hun virker normal og er som hun alltid ha vært, men jeg mener hun trenger noen å snakke med. er det farlig for hun og holde på lengre og hva slags konsikvenser kan hun få? hvordan kan jeg hjelpe og støtte henne på en måte at hun skjønner hvor alvorlig det er?

Kvinne, 20 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Du lurer på hvordan du skal få vennen din til å forstå hvor alvorlig det er at hun røyker cannabis. Det er ikke sikkert at hun er enig med deg i at det er alvorlig, og da kan det være vanskelig å overbevise henne om nettopp det. Men det er likevel lurt å snakke med henne om hvordan du opplever situasjonen.
Konsekvensene av cannabisrøyking er veldig individuelle. Men røyker hun 4 ganger daglig, vil hun nok, i hvert fall på sikt, oppleve noen negative konsekvenser. En av disse er at livet hennes i stor grad dreier seg om å ruse seg. Det gjør jo at man automatisk forsaker eller går glipp av andre ting livet har å by på, som for eksempel sosialt samvær. Hun risikerer også å få svekket immunforsvar, og luftveisplager. Om hun røyker cannabis med tobakk, utsetter hun seg også for sykdommer i forbindelse med tobakk. Cannabis har for mange innvirkning på psyken. Røyker man hver dag, kan man oppleve å bli avhengig, og man kan oppleve å bli generelt mer tiltaksløs. For utsatte eller predisponerte personer kan cannabis ha ganske mye innvirkning på angstlidelser og depresjonssymptomer, og noe forskning viser at det også kan ha sammenheng med psykoser og schizofreni (for predisponerte). Vi kan ikke vite hvor mye av disse symptomene vennen din opplever, men om hun ruser seg dagen igjennom og ikke går utenfor døren sin, er det mye som tyder på at hun ikke har det bra.
Vi skjønner med andre ord at du er bekymret for vennen din. Du sier ikke noe om hun jobber, går på skole eller andre ting, og om hun skjøter dette eller om hun har trukket seg vekk fra alt ansvar. Uansett kan det virke som om rusen har overtatt for mye plass i hennes liv.
Det kan være greit å ha noen konkrete tips å komme med til venninnen din når du skal snakke med henne. Du kan anbefale henne å ta kontakt med hasjavvenningsprogrammet i Trondheim. Du kan si til henne at hun ikke trenger å forplikte seg til noe eller ha spesielt lyst til å slutte, men at det kan være greit å i hvert fall ta en samtale med dem. Telefonnummeret dit er 94873067. Hun trenger ikke henvisning dit; det er bare å ringe. Om ikke hun vil, så kan i hvert fall du ringe og kanskje få litt tips.