Mengde i Nanomilligram på amfetamin

Når det etter 8 dg er 159 nanomilligram pr cl. på urinprøven, hva tilsvarer det ca i bruk? Hvordan kan en hårprøve vise inntak av amfetamin når det ikke er inntatt?? Og det som er inntatt som f.eks Sobril, jevnlig er brukt – i disse segmenter ikke vises. dette når prøven er innstilt på å vise amfetamin og andre sentralstimulerende stoffer.

Kvinne, 40 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det blir vanskelig å anslå hva dette tilsvarer i bruk. Det spørs også hva du mener med «hva tilsvarer det ca i bruk»? Lurer du på hvor mye som er inntatt siste gang? Hvor mye over tid? Det er uansett vanskelig for oss å anslå. Du bør spørre de som har analysert prøven. Når det gjelder falske positive på amfetamin, kan du kikke på artikkelen «Vanligste stoffene som forårsaker falske positive for amfetamin i tester for ulovlige legemidler«. I følge denne presentasjonen av «Lena Aronsen overlege i klinisk farmakologi», kan bruk av selegilin kan gi ”falsk positiv” amfetamin og metamfetamin. Vi understreker at vi ikke står inne for innholdet i diss artiklene, men det var det mest relevante vi fant.
Hvis Sobril ikke vises på prøvene, kan det hende at de ikke har sett etter det, eller at det er ute av systemet ved tidspunktet for prøvetaking. Du kan lese mer om håranalyser på Folkehelseinstituttets faktaark.