Mamma drikker alkohol hver dag

Hei!
Moren min, som er i slutten av 40-årene drikker alkohol hver dag. Hun har gjort dette i godt over ti år. Hun drikker kun øl, og det er snakk om ca 2-3 halvlitere. Hun drikker ikke foran andre enn meg og pappa (han har snakket med meg om dette, men er for konfliktsky til å gjøre noe med det, selvom han gjerne vil. Han er avholds), og drar heller hjem litt tidlig fra selskap etc, så hun kan drikke disse hjemme før hun legger seg. Hun vil derimot veldig gjerne at jeg skal ta en øl/vin med henne. Det er jo ikke store mengdene dette er snakk om. Det går ikke utover verken økonomien eller noe annet egentlig, men allikevel får jeg en dårlig magefølelse av dette. Hun drikker bare til hun er «brisen». Hun klarer ikke å være en eneste dag uten. Jeg tror ikke det har skjedd noen gang på alle disse årene. Hun planlegger alltid hvordan hun skal få tak i øl feks ved reiser.
Jeg har ikke tatt dette opp med henne. Jeg vet hun kommer til å bli veldig fornærmet. Er forbruket så stort at man burde ta det opp? Det blir jo for mange enheter på en uke, og det er jo ikke sunt.

Kvinne, 24 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Noen ganger kan det være vanskelig å si hvor mye alkohol som er for mye. Noen blir beruset av svært små mengder alkohol, mens andre kan drikke ganske mye uten at det merkes på dem. Derfor sier vi gjerne at det er et problem når det går ut over de forpliktelser man har, enten det er i forbindelse med jobb, familie eller andre ting.
En variant av dette er når man på grunn av alkoholforbruk ikke klarer å ta vare på de følelsesmessige båndene man har til viktige personer. Det betyr at hvis du som datter opplever at moren din blir fjern, at dere ikke kan snakke med henne om viktige ting, eller at hun ikke oppfatter hvordan du har det, så er det et alkoholproblem uavhengig av hvor mye og hvor ofte hun drikker. Det betyr at det alkoholen gjør med moren din er viktigere enn hvor mye hun drikker når det gjelder å si om hun har et problem eller ikke.
Uavhengig av det vil vi si at å drikke hver eneste dag er i overkant, og at det kan tyde på at hun har et alkoholproblem som vil gå ut over hennes helse både fysisk og psykisk etterhvert. Det er ikke vanlig å drikke hver dag.
Du lurer på om du skal ta dette opp med henne. Vi tenker at et daglig inntak av alkohol utgjør en helserisiko som det er verdt å nevne for den det gjelder. Samtidig skjønner vi godt at det er vanskelig, og at du er redd for at moren din skal bli fornærmet. Det er ikke uvanlig at den som drikker blir kjempesint når noen tar opp sin bekymring. Ofte handler det om at personen har dårlig samvittighet og derfor «forsvarer» seg med nebb og klør.
Det kan derfor være lurt å tenke seg godt om før du snakker med moren din, samt være bevisst på en del ting under samtalen:
• Snakk med moren din når hun er edru. Hvis hun er full eller påvirket vil hun være mindre mottakelig for det du sier, i tillegg til at hun lettere kan bli sint/fornærmet.
• Snakk gjerne med henne i en situasjon hvor dere har det hyggelig/koselig og når dere har god tid på dere å fullføre samtalen.
• Prøv å ikke anklage henne eller bli sint på henne, da er det mindre risiko for at hun blir sint tilbake.
• Fortell henne at du er bekymret for at hun ikke har det godt og at du ønsker at hun skal få det bedre og at det er derfor du snakker om disse tingene med henne.
• Fortell om hvordan henns drikking påvirker deg, og hva det gjør med deg.
• Fortell henne at om hun trenger hjelp så kan hun snakke med lege som kan henvise videre til behandling ved behov.
• Ha respekt for at hun kanskje synes det er vanskelig å snakke om sine problemer eller svakheter med deg, spør henne i så fall om hun kan tenke seg å snakke med noen andre (f.eks faren din).
Hvis hun ikke vil snakke om dette i det hele tatt er det ikke så mye du kan gjøre for henne, men dersom du blir gående å bekymre deg for henne bør du kanskje oppsøke noen å snakke med for din egen del.