Hvor lenge finner man hasj i kroppen?

Hei. Jeg er en bekymret mamma til ei jente på (snart) 7 år. Hun skal til sin pappa snart og være en uke. Han bor i Kristiansand og er tidligere rusmisbruker. I samtale om ADHD’en hennes foreslo han at jeg kunne bake hasj brownies til henne. Nå er jeg veldig bekymret for at han kan ha ment dette seriøst og redd han kan finne på å gi det til henne. I og med at han er godt kjent med rus og da hasj spesielt, er jeg redd han vet hvor mye han kan gi henne og evt når han kan gi henne uten at jeg skal kunne finne det ut. Så da lurer jeg på om det evt er mulig å spore det opp én uke etter evt inntak?

Kvinne, 26 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Vi viser til hyggelig samtale på telefonen. Ut fra den beskrivelsen du der ga, tenker vi at han neppe kan ha ment dette seriøst. Vi anbefalte deg også å ta en prat med faren til datteren din før du reiser og gjøre det veldig klart og tydelig for ham at dette er noe han ikke bør gjøre. Du kan også fortelle ham at du vil teste dette etter hun kommer tilbake til deg. Viser det seg at han mot formodning har funnet på å gjøre noe så hårreisende idiotisk, viser dette at han ikke er skikket til å være i lag med datteren sin uten oppsyn. Barnevernet vil være helt enig i dette og følge opp saken. Men, som vi var inne på i samtalen, det er mange hvis’er her og vi tenker at hvis du gjør konsekvensene tydelige for faren hennes før hun drar dit, vil han forhåpentligvis ha vett nok til å ikke finne på noe sånt.
Når det gjelder påvisning av hasj i urin, vil det kunne spores i omtrent en uke etter enkeltinntak. Hvis det er slik at du ønsker å sjekke dette hos datteren din, kan du kjøpe et urinprøveglass på apoteket så du har det klart til hun kommer hjem. Du kan få henne til å tisse rett i glasset, eller i en potte (og helle litt urin over i prøveglasset). Skru på korken og sett glasset i kjøleskapet. Deretter kontakter du din fastlege, og ber om en time så raskt som mulig. Forklar situasjonen (du trenger ikke utdype så veldig mye) for legen. Så vil legen sende glasset inn til analyse. Du kan også teste urin for hasj (metabolitter) hjemme hos deg selv. De større apotekene selger slike hurtigtester, og de selges også på nettet. Hurtigtester for narkotikascreening heter det. Spør evt. på apoteket og de hjelper deg, eller gå inn på denne nettsiden og bestill.
Som sagt vi håper og tror at du ikke vil få bruk for å sjekke dette, men nå vet du i hvert fall hvordan du går fram.