Hva gjør de nye ordningene for oss som sliter?

Jeg og min partner venter på behandling innen spesialhelsetjenesten. Det sies at det er fritt sykehusvalg, men vi har egentlig ingenting vi skulle ha sagt. Vi ønsker oss til Riisby, men nå sitter det et vurderingsteam som skal avgjøre hva som er det beste for oss. De kjenner oss ikke engang! Hvordan kan vi gå frem? Jeg er nå rusfri og innen LAR, han reiser på avrusning i dag. Disse søknadene ble sendt for en mnd siden, da jeg var på avrusning. Kan de bruke så lang tid? Føler på mange måter at de leker med både livene og vår fremtid.

Kvinne, 26 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Vi forstår veldig godt at situasjonen kan være frustrerende og at dere føler dere oversett og ikke hørt. Dere skal ha rett til fritt behandlingsvalg, noe dere kan lese mer om på sidene til Helse Norge. Det er alltid et vurderingsteam som avgjør hva slags behandling som er passende. Dette gjelder ikke bare rusbehandling, det gjelder hele spesialisthelsetjenesten. Ventetider varierer ganske mye, så det blir vanskelig å svare konkret på dette.
Her er noen folk og organisasjoner dere kan snakke med som kanskje kan hjelpe dere.
• Ring 800 HELSE (800 43 573) og få hjelp til å finne et behandlingssted. Hvis du ønsker individuelle råd vil du bli satt over til en pasientrådgiver.
• Pasientforeningen. Foreningen gir støtte og hjelp i enkeltsaker til pasienter som opplever problemer i alle deler av helsevesenet, privat og offentlig.
• Retretten. Retretten om seg selv: Vårt formål er hjelp til videre hjelp, så vi forsøker å sette oss inn i alle tiltak som kan være til nytte for den enkelte bruker i sin gjenreisning. Retretten er livssyns- og politisk nøytral. Bruk Retretten!
• Rusmisbrukernes interesseorganisasjon (RIO). RIO er en landsdekkende brukerorganisasjon som ble stiftet i 1996. Organisasjonens formål er å påvirke slik at rusmisbrukere kan få tilrettelagt veien tilbake til samfunnet gjennom et mangfoldig behandlingstilbud og en individuell tilrettelagt integreringsprosess.
• Pasient- og brukerombudet i Akershus.
Du som er i LAR kan også snakke med LARnett eller proLAR, som jobber for rettighetene til folk i LAR.