Hva er den beste måten for å teste kokain i kroppen?

Hei! Hva er den beste måten for å teste kokain i kroppen? Og hvor mye koster dette?
Hva kan jeg gjøre hvis rektor på skolen ikke tror på at elever har dopa seg på kokain?
Ville det vært vanskelig at politiet hadde kommet på skolen med hunder? Siden det er internat.

Mann, 21 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Kokain er et stoff som går forholdsvis raskt ut av kroppen, det har kort påvisningstid. For eksempel vil en vanlig screening/urinprøve kunne påvise kokainbruk i omtrent 1-2 døgn etter siste inntak (avhengig av inntatt mengde), mens en blodprøve kan påvise kokainbruk i bare noen timer etter siste inntak. Det beste vil derfor være å benytte en hårprøve, særlig hvis det dreier seg om et høyere inntak enn et engangstilfelle. En hårprøve vil i prinsippet kunne avdekke inntak av rusmidler som fant sted så lenge håret som testes var på hodet. Pris på dette varierer etter hvor prøven bestilles fra og hva slags undersøkelse som bestilles, men jevnt over er hårprøver den dyreste av nevnte tre metoder for rusmiddelanalyse. Du kan lese mer om håranalyser på Folkehelseinstituttets hjemmesider, eller på hjemmesidene til St. Olavs Hospital.
Hva som er mest hensiktsmessig for deg å gjøre i din situasjon er vanskelig for oss å svare på, da vi ikke kjenner omstendighetene i tilstrekkelig grad. Vi vet for eksempel ikke hva som er din relasjon til de elevene som angivelig har brukt kokain. Vi anbefaler deg derfor å ta kontakt med ditt lokale politikontor, og høre hva de tenker om saken.