Hei – jobbe med rusavhengige

Hei!
jeg heter NN og er 19 år fra Buskerud, jeg har veldig lyst til å jobbe med rusavhengige. kan dere hjelpe meg med å finne jobb? Jeg håper jeg får svar!
[red.: innlegget er redigert for å ivareta anonymitet]

Kvinne, 19 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Vi synes det er veldig bra at du ønsker å jobbe med rusavhengige. Vi kan dessverre ikke hjelpe deg direkte, ettersom dette er en anonym tjeneste begge veier. Men vi kan gi deg noen tips til ulike måter å gå fram på.
Det finnes en rekke forskjellige tjenester for rusavhengige i samfunnet. De vanligste formene for behandling av rushavhengige er, avhengig av behov:
– Polikliniske avtaler – dvs. at rusmisbrukeren går til regelmessige timer hos en lege/psykolog/terapeut/annen samtalepartner
– Avvenning/akuttavrusning – dvs. at rusmisbrukeren legges inn med sikte på å få all rus ut av kroppen raskt
– Korttidsbehandling – dvs. opphold på en behandlingsintitusjon i opptil seks måneder
– Langtidsbehandling – dvs. opphold på en behandlingsinstitusjon i seks måneder eller mer
– LAR – dvs. legemiddelassistert rehabilitering (f.eks. Metadon og Subutex til heroinavhengige)
I tillegg er det vanlig å tilby rusettervern for brukere som har gjennomgått behandling, som forekommer på litt ulike vis; f.eks. et bosted der eks-misbrukere kan oppholde seg under krav om rusfrihet, eller andre steder de kan møtes for sosialt samvær med både profesjonelle og andre eks-misbrukere.
Et naturlig sted å begynne kan være å kontakte en behandlingsinstitusjon (eller steder som har botilbud for rusmisbrukere) direkte og høre om de har behov for ekstravakter – flere av disse opererer uten formelle utdanningskrav. Da får du mulighet til å prøve ut om dette faktisk er noe for deg, samt få et inntrykk av om det er noen spesifikke områder du vil spesialisere deg innenfor senere. Hvis du ønsker å vite hvilke offentlige tiltak som finnes i ditt nærområde, anbefaler vi at du kontakter sentralbordet i din kommune, så kan de veilede deg videre. Du får også en slik indikasjon ved å sjekke Helsenorge sine nettsider om mulige behandlingssteder.
Hvis dette er noe du kunne tenke deg å utdanne deg til, finnes det også en rekke utdanningsretninger som gir deg mulighet til å jobbe innen rusomsorgen. F.eks. sykepleiere, vernepleiere, sosionomer, barnevernspedagoger og psykologer kan jobbe i tilknytning til rusomsorgen. Vi anbefaler at du kontakter en studieveileder angående dette.
Lykke til videre!