Hei!
Jeg er ei jente som har bestemt meg for å slutte å drikke, ettersom jeg føler jeg har et problem – men samtidig så sier folk at oppførselen min er helt normal. Men jeg føler ikke det.

Grunnen til at jeg vil slutte å drikke er fordi jeg vil ta hensyn til kjæresten min.

Jeg drikker kun i helgene.
Men uansett, litt om min oppførsel:
– jeg kan kjenne jeg begynner å bli brisen. Men der stopper det. Jeg merker ikke at jeg blir full, og plutselig så er jeg så full at jeg husker halve kvelden. Dette skjer så og si nesten hver gang jeg drikker.
– jeg vet ikke når jeg skal stoppe for å ikke bli dritings.
– når jeg har disse blackoutene har jeg en tendens til å bli aggressiv å kjefte veldig på kjæresten min, beskylder han for ting. Blir paranoid.
– jeg har ved en anledning havna på fyllearresten fordi jeg ikke klarte å ta vare på meg selv.
– jeg har kastet opp i fylla mens jeg har sovet.
– jeg har sovnet ute fordi jeg gikk meg vill da jeg hadde blackout.
– jeg har tidligere hatt sex i fylla med personer jeg ikke husker. Husker bare klipp av hendelsen – før jeg møtte kjæresten min.
– jeg har fyllekjørt fordi jeg har følt at jeg ikke er full. Men tenkt på det dagen etter at jeg faktisk var kjempe full.

Men det som skremmer meg mest er at min far var alkoholiker – bare han drakk hver dag – og denne oppførselen jeg har når jeg drikker er veldig lik hans når han var kjempe full.

Men samtidig så er jeg redd jeg ikke greier å stoppe å drikke. At jeg kommer til å tenke: «drikker bare en øl i kveld så går det bra» men at jeg ender opp med å tømme en kasse med øl ellerno. Har dere noen tips?

Mvh kvinne 23år

Kvinne, 23 år fra Vestfold


RUStelefonen svarer:

Det å begrense inntaket av alkohol er ikke alltid så lett, men det er en god del ting man kan gjøre selv – det meste av dette handler om bevisstgjøring og forberedelse.

En begynnelse kan være å øve seg på moderasjon. Det finnes ingen trylleformularer for å begrense drikkingen, men her kommer noen råd:

1. Planlegg før du skal ut og drikke. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke og hva du vil drikke, og forsøk å hold deg til det.

2. Gå inn for lavest mulig alkoholprossent.

3. Når du er ute og drikker, kan du ta en enhet vann eller kaffe mellom hver enhet alkohol, da blir du ikke så fort full.

4. Spis godt før du begynner å drikke, og spis i løpet av kvelden, også før du legger deg.

5. Vær oppmerksom! Tenk gjennom og kjenn etter hva som er fordelene med å drikke mindre de gangene du evt får til det.

6.Tenk gjennom hvilke situasjoner som gjør at du drikker for mye: er det spesielle steder? Er det sammen med spesielle folk? Er det på spesielle dager? Når du er godt humør? Når du er dårlig humør? Når du er lei deg? Når du er glad?

7. Be om hjelp fra noen du stoler på! Dette pleier å være et godt råd (derfor er det med også i pkt. 1) Du kan feks si «denne helgen vil jeg ikke drikke, kan du hjelpe meg med det?»

Stiftelsen Bergensklinikkene har en egen internettside for tester og selvhjelpsprogrammer. Bruken av testene og selvhjelpsprogrammene skjer helt anonymt på Internettet. Selvhjelpsprogrammene er beregnet for personer med milde til moderate alkoholproblemer. Du finner testen her, og selvhjelpsprogrammet her.

Du er også velkommen til å kontakte oss på telefon 08588 (alle dager 11-19, langåpent tirsdag og onsdag 10-19) eller chat (hverdager 11-17, langåpent tirsdag og onsdag 10-17).