Full venninne med to barn

Jeg trenger råd om hvordan konfrontere min gode venninne som har tydelige alkohol problemer. Jeg er sjokkert over dette. Hun er den siste jeg hadde trodd dette om. Hun har to barn, hvor den største må ta vare på den minste siden mor er full. Far reiser mye, og drikkingen er mest i hans fravær.
Jeg traff henne i går, dritings. Hun har d vanskelig i livet med personlige ting, og jeg gikk for å snakke m henne om dette. Det jeg fant var skrekkelig. Stakkars barn. Det vanskelige her er at vi befinner oss i ett annet land enn Norge. Ikke noe barnevern eller andre etater til å hjelpe i denne situasjonen annet enn evt arbeidsgiver til far.
Hjelp!

Kvinne, 30 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Dette høres ut som en alvorlig situasjon. Selv om du kan være en god støttespiller for henne og for barna i tiden fremover, høres det ut som om hun trenger mer hjelp enn det du har mulighet til å gi henne. Er det slik at hun til stadighet er full foran barna sine, og bedriver tydelig omsorgssvikt, er dette såpass alvorlige problemer at det må iverksettes tiltak. Har barnefaren kunnskap om at dette skjær i hans fravær? I alle fall kan du jo ta en bekymringssamtale med han. Du kan også ringe Barnevernsvakten her i Norge for å få tips og råd om hvordan du kan gå frem, eller du kan kontakte den Norske Sjømannskirken om det finnes i nærheten av der de bor. Sjømannskirken har enkelte steder tiltak direkte rettet mot omsorgssvikt og barn, og kan ellers bistå med støtte og råd.Vi vet jo ikke hvor de bor, men mange land har barneverntjenester eller lignende tilbud. Ta kontakt med ambassaden i landet du/de bor i for å høre om eventuelle tilbud. Det er viktig at venninnen din, men først og fremst barna, får hjelp så fort som mulig. Å vokse opp i et hjem med mye rusmisbruk er som kjent svært skadelig for barn.