Føler mindre glede etter bruk av extacy/amfetamin

Heisann, jeg har et litt merkelig spørsmål.. Jeg har i det siste brukt en del extacy/speed på fester og sånn ,og da føler jeg jo stor glede og er i festmodus. Nå merker jeg at jeg ikke føler så mye glede, eller føler noe generelt. Det er bare helt dødt.. De eneste gangene jeg kan føle noe er gjerne visst jeg er redd eller noe, da kjenner jeg gjerne at hjerte begynner å pumpe litt og jeg får litt adrealin. Er dette normalt?

Kvinne, 19 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Følelsestomhet er en forholdsvis normal reaksjon etter bruk av Ecstasy. Det spekuleres i hva som er årsaken til dette. Men det synes å råde en viss enighet om at Ecstasy-rusen er såpass overveldende følelsesmessig, at «landingen» og tiden i etterkant er preget av utmattelse og sterk kontrast til rusopplevelsen. Du sier ikke noe om når du tok Ecstasy sist, noe som gjør det vanskelig for oss å si når du vil begynne å føle deg som normalt igjen. Dette er uansett noe som varierer fra person til person. Dersom du (mot formodning) likevel ikke skulle oppleve at du etter en stund føler deg bedre, anbefaler vi at du kontakter din fastlege slik at dere i samråd kan komme fram til et egnet behandlingsopplegg for deg. For øvrig vil vi oppfordre deg til å fylle fritiden med konstruktive aktiviteter, da dette kan bidra til en fortgang i bedringsprosessen din.
Du kan lese mer om Ecstasy og amfetamin på våre hjemmesider.