Fleinsopp

ej og kjærasten min har ete fleinsopp og vi vart rusa og hadde sex.Det var heilt utruleg godt.er det farleg ?! han og eg vil gjere det meir.

Kvinne, 13 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Vi kan svare deg generelt på dette, men det er viktig at du er klar over at fleinsopp/hallusinogene stoffer ikke er til å spøke med. Fleinsopp er også ulovlig å plukke, besitte, overdra og innta. Blir du tatt for det, blir du strafferettslig forfulgt.
Alle rusmidler kan i større eller mindre grad være farlige. Det er usikkert om bruk av fleinsopp gir fysiske skader på hjernen eller andre organer. Risikoen er heller knyttet til de farer man kan utsette seg for i ruset tilstand når realitetsbildet blir forvrengt. Du skriver at dere hadde sex mens dere var ruset på fleinsopp. Det å blande rus og sex er noe vi fraråder fordi terskelen for å gjøre noe du kan angre på senere ofte er lav når du er ruset. Fleinsopp kan forvrenge din oppfatning av virkeligheten og få deg til å ta avgjørelser du kan komme til å angre på. Brukere kan dessuten få en rekke uheldige psykiske virkninger av stoffet. Bruken må derfor regnes som potensielt farlig, først og fremst når det gjelder psyken. Disse uheldige effektene kan oppstå selv etter/under enkeltepisoder.
I verste fall kan hallusinogene stoffer utløse angstreaksjoner og til og med sinnsykdom hos disponerte personer, dvs. hvis personen fra før har psykiske problemer, som for eksempel depresjon eller annet, kan disse grunnstemningen forsterkes. Brukeren kan i lang tid etter rusen gjenoppleve inntrykk som han erfarte under rusen («flashbacks), noe som kan resultere i angstfylte reaksjoner. Her kan du lese mer om fleinsopp.
Ved bruk av fleinsopp og andre hallusogene stoffer er det ofte den uforutsigbare rusen som er karakteristisk. Noen ganger vil hallusinasjonene være behagelige og gi en intens lykkefølelse, kombinert med opplevelsen av klarsyn og innsikt. Andre ganger kan fleinsopprusen oppleves som svært skremmende, i og med at en kan oppleve truende synsinntrykk samtidig som oppfattelsen av virkeligheten endres. Opplevelsen kan også variere/endre seg innefor en og samme rusepisode. Dette betyr at selv om dere opplevde at sex på fleinsopp var bra sist gang, så behøver det ikke å bli bra neste gang.
Som du skjønner, vil vi ikke anbefale deg å bruke mer fleinsopp. Hvis det allikevel ender med at du gjør det, er følgende punkter meget viktige.
• Vær sammen med noen som vet hva fleinsopp er og som har erfaring med det. En man er trygg på, som ikke er rusa og som tenker klart. Vi kaller den personen en «bisitter».
• Det tar tid før virkningen kommer! Fra du spiser/inntar stoffet til virkningen kommer tar det inntil 60-90 minutter. Hvor lang tid avhenger litt av om man spiser det eller drikker ekstrakt (rusen inntrer noe raskere om man drikker ekstrakt enn om man spiser det). «Bisitteren» må vite forskjellen.
• Ikke ta for mye. Vær bevisst på hvor mange du har spist, og hvor lang tid det har gått. «Bisitteren» må ha oversikt, og vite hva passende mengde er.
• Vær i trygge omgivelser sammen med gode venner du stoler på.
• Vær opplagt, uthvilt, mett og blid. Det er viktig å være psykisk stabil og i godt humør når du ev. legger ut på slike «turer.»
• «Bisitteren» må vite når det ev. er på tide å tilkalle hjelp. Ikke vær redde for å ring 113 om det oppstår akutte problemer. At fleinsopp er forbudt betyr lite i sånne tilfeller – ambulansepersonell er proffe, snille og de der for å hjelpe, ikke straffe.