Fleinsopp?

Hei! Fleinsopp er ulovlig, men hvorvidt kan politiet finne ut om du plukker det uansett om du går å plukker i skog helt alene? Og vokser det overalt rundt oss? Hvis det er så lett tilgjengelig men ulovlig er det jo ganske merkelig.. 🙂 Jeg tenker meg å prøve det men hva er det tryggeste jeg kan gjøre når jeg skal det, er det lurest å finne en kilde som allerede har ett lager hjemme eller burde jeg finne det selv? Takk 🙂

Kvinne, 25 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det stemmer at fleinsopp er ulovlig i Norge; Psilocybe semilanceata (dets latinske/vitenskapelige navn) står oppført på Narkotikalisten, som med hjemmel i Narkotikaforskriften § 5 sier at «tilvirkning, anskaffelse, omsetning, innførsel, utførsel, oppbevaring, besittelse og bruk av narkotika oppført i narkotikalisten med henvisning til denne bestemmelsen, er forbudt [tekst fremhevet av oss, red.]».
Fleinsopp vokser ikke «overalt rundt oss» – dette vokser hovedsakelig i beitemarker og i åpne sletter der dyr gjødsler. Det er, som du sier, ikke lett for politiet å oppdage at noen plukker fleinsopp – men mange velger å kontakte politiet når de observerer mistenkelig atferd.
Dersom du har bestemt deg for å prøve fleinsopp, anbefaler vi på det sterkeste at du anskaffer dette via noen som har erfaring med å plukke dette. Grunnen til at vi sier dette er at det finnes en rekke sopper som ligner fleinsopp, men som kan være svært giftige. Derfor er det av stor betydning at plukkeren vet nøyaktig hva h*n skal se etter, noe som krever en del erfaring.
En annen god grunn til å alliere deg med en erfaren plukker/bruker av fleinsopp, er at du kan få konkrete råd om en forsvarlig dosering og bruksmåte. Det er viktig at du forbereder deg godt før et inntak av hallusinogener, og det anbefales at du leser deg opp på informasjon fra flere kilder. Dette er fordi denne typen opplevelser for mange kan være svært overveldende, og i noen tilfeller utløse sterke psykiske reaksjoner. Det viktigste er at du prøver en lav dose første gangen, og at du gjør dette i trygge omgivelser sammen med folk du stoler på. Det vil være en stor fordel dersom du/dere har en helt edru person til stede, slik at noen kan opprettholde «bakkekontakt med virkeligheten» dersom uforutsette situasjoner skulle oppstå.
Du kan lese mer om fleinsopp og andre hallusinogener på Folkehelseinstituttets hjemmesider.