Endres med årene?

Jeg opplever at rus endrer seg over tid, altså, at det man drakk før (enten mengde eller type drikk) gir ulike utslag. Som f.eks. da jeg var yngre (russetiden osv), man tålte «alt» uten å bli særlig fyllesyk, mens nå får jeg hodepiner spesielt av franske viner men ikke italienske… og sprit (som i Irish coffee) også funker helt annerledes; jeg blir plutselig helt frynsete dagen derpå selv etter et høyst normalt selskap uten voldsomme mengder drikke (og absolutt ingen utagerende oppførsel). Hva kommer dette av? Og er det noen spesielle endringer man bør se opp for, med tanke på helse sånn mer langsiktig?

Kvinne, 40 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Det er nok mange som har gjort seg samme erfaringer som deg, altså at lavere toleranse for alkohol etterhvert som du blir eldre viser seg ved at du tåler mindre, får hodepine og blir lettere fyllesyk enn tidligere. Dette er helt vanlig og mulige årsaker kan være:
1. Hjernen din har utviklet seg: I midten av 20-årene ferdigutvikles den såkalte «prefrontale barken» som blant annet har med sosiale vurderinger, overveielser og planlegging å gjøre. Dette kan medvirke til en nokså laber «dagen derpå-stemning» fordi du er mer sårbar for anger på hva som har blitt gjort/sagt, eller rett og slett fordi det føles dumt å ødelegge en hel dag med fyllesyke. Med økende alder utvikles det såkalte «stressystemet», som kan være med på å senke terskelen for nerver generelt.
2. Muskelmassen reduseres med aldren: Kroppen forandrer seg med årene, og de fleste vil oppleve at muskelmassen reduseres, og i noen tilfeller at den til en viss grad erstattes med mer fett. Når du drikker vil alkoholen fordele seg i væsken du har i kroppen, og jo mer væske det er, jo mindre vil konsentrasjonen av alkohol (promillen) bli. Dermed er det helt vanlig å tåle mindre alkohol med årene.
3. Kroppen jobber langsommere:
Forbrenningen går ned med økende alder, dette gjelder også forbrenningen av alkohol som dermed blir værende lenger i kroppen. I tillegg blir leveren med årene dårligere til å håndtere acetaldehyd (nedbrytningsstoff fra alkohol), og bakrusen blir derfor verre.
4. Du drikker ikke lenger like ofte/mye: Mange 40-åringer drikker ikke så ofte/mye som de gjorde da de var yngre, og når de drikker er det heller to glass vin og ikke to flasker. Dette gjør at kroppen er mindre vant til å takle alkohol og fyllesyke, og dermed oppleves symptomene kraftigere.
Du lurer også på om det er noen spesielle endringer du bør være ekstra oppmerksom på. Vi kjenner ikke til at det normalt inntreffer noe plutselige og akutte store endringer i hvordan den enkelte tåler alkohol etterhvert som årene går. Det er nok heller slik at alle de overnevnte endringene kommer gradvis og forsterker seg sakte men sikkert over tid. Det er derfor lurt å ta høyde for at du antakelig kommer til å tåle mindre alkohol etterhvert som du blir eldre.