Bekymrer jeg meg for mye?

Min samboer, som jeg også har barn sammen med, har i alle 4 år vi har vært sammen, drukket enten øl eller tatt sovemedisin på kvelden. Før var det øl nesten daglig, så kuttet han ned til kun helgene etter at jeg tok dette opp med han for snart 2 år siden. Jeg har også en mistanke om at han blander zopiclone(?) og øl enkelte dager uten at jeg vet dette 100%. Han har sagt selv han må ta to tabletter for å få noen effekt. Det jeg ikke helt skjønner, er at han får resept på kun 1 om dagen, og han sovner stort sett bestandig før meg. Han sier selv at han har ingen rusproblemer/avhengighet, men jeg har litt vanskelig med å tro på det 🙁
Han blir rød på øynene på kvelden, blir veldig sløv, skal tafse på meg, og «snøvler» veldig når han prater, og av og til kan han si ting som gir null mening. Jeg synes dette er kjempe ubehagelig, og han blir veldig irritert om jeg tar dette opp med han, og sier jeg burde begynne å tenke på hvor godt jeg egentlig har det, og ikke bry meg om bagateller. Jeg vet også at han og moren pleier å dele på sterke smertestillende medisiner, hvis de får det av en eller annen grunn, og får også hverandre til å kjøpe sovetabletter i utlandet om noen reiser.
Jeg skjønner jo at det ikke er slik det skal være, men har han rett om at jeg bekymrer meg for mye og tenker for mye på det? Jeg er egentlig en veldig nervøs jente og sliter litt med angst, så jeg er redd jeg kanskje overreagerer på noen vis. Men når jeg selv synes det er ubehagelig, så skjønner jeg jo at det ikke burde være slik, men jeg vil jo selvfølgelig ikke at han skal slite med søvn o.l.
Han er en super pappa, og en kjempeflott kjæreste på dagtid, og gjør stort sett alt for meg som jeg pga angsten ikke klarer å gjøre selv, men når tabletten/ølen begynner å slå inn, så vil jeg ofte bare rømme her ifra.
Kvinne fra Oslo

RUStelefonen svarer:
Om han har problemer eller ikke med tabletter og alkohol, er ikke godt for oss å si. Men om det er slik at han ikke kan sove uten å ta medisiner eller drikke alkohol, så er jo det i seg selv en form for avhengighet.  Zopiclone anbefales å bruke over kortere perioder, eventuelt etter behov. Alkohol anbefales aldri til medisinsk bruk. Så om han har gjort seg avhengig av dette for å sove, bør han snakke med legen sin om alternative måter å få sove på. Om han blir snøvlete og sløv av medisinene han tar, tyder det på at han tar for mye eller blander tabletter og alkohol. Riktige doser Zopiclone eller lignende medikamenter er beroligende, men skal ikke virke såpass beroligende. Spørsmålet blir da om han tar for mye eller blander, og om han gjør det for å få en rusteffekt.
Vi kan ikke avgjøre om det er noe du skal bruke mye energi på å bekymre deg over eller ikke. På den ene siden er det jo et godt tegn at han fungerer som han skal i hverdagen. Men det er også forståelig at du bekymrer deg om han stadig vekk er fjern på piller eller drikker øl for å få sove. Dette er noe som kan eskalere til å bli et større problem over tid. For å unngå det er det greit at mannen din er bevisst sin egen situasjon og egne vaner, og selv problematiserer og vurderer det. Kanskje vil det å skape en åpen dialog med mannen din om dette, gjøre situasjonen bedre for deg og mer oversiktelig for han. Om det er vanskelig for deg å snakke om det, eller få han til å snakke med deg om det, kan det være greit å få hjelp til dette. Å ta kontakt med et familievernkontor kan da være riktig.