Vivalbruk igjen… :(

Jeg har brukt vival i 5 år og greide å nedtrappe og var av i 7 uker. Dessverre var jeg for svak kroppslig til å greie det, pga mye stress, dårlig mat, ekstreme psykiske og fysiske påkjenninger over alle de siste årene. Men jeg fikk det ihvertfall for meg at jeg nå skulle sette igang med nedtrapping og greide som sagt 7 uker, skulle i etterpåklokskapens navn selvfølgelig begynt i en helt annen retning med oppbygging av kroppen, men det er jo for sent nå. Men jeg ble veldig syk, lungebetennelse/kraftig forkjølelse/immunforsvaret kollapset helt og jeg turte ikke noe annet enn å begynne igjen fordi med alle de fysiske symptomene ble det rett og slett for likt angsten jeg en gang begynte å bruke de for, men jeg tror at den angsten egentlig er over. Men over til spørsmålet mitt, nå har jeg de siste to ukene brukt et sted mellom 1 tab – 4 tabletter ( 5 mg) hver dag. Hvordan stiller det seg nå med avslutning igjen? Må jeg begynne nedtrappingen helt på nytt og at nedtrappingen må gå over flere måneder? Huff, føler meg som verdens største taper 🙁

Kvinne, 34 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er fort gjort å gå på en smell – og vi synes det er veldig bra at du ønsker å slutte. Dette er et spørsmål du hovedsakelig bør ta opp i samråd med din utskrivende lege, slik at h*n kan hjelpe deg med en nedtrappingsplan. Kanskje kan du be om å få utskrevet en lavere dose, f.eks. 2 mg. Selve virkningen av Vival 5 mg vil være ute i løpet av 60 timer. Etter at virkningen er ute, vil du kunne oppleve abstinenser. Benzodiazepinabstinenser kan gi symptomer som uro, angst, kvalme, kramper, skjelvinger, hjertebank, økt puls og blodtrykk, som vil bli mindre over tid. Benzodiazepinabstinensene kan være langvarige, opp til flere måneder, men blir mildere ved nedtrapping. Det er ikke uvanlig at abstinensene går litt i bølger, altså at de kommer og går.
Når vi sier det, snakker vi om abstinensene. En annen sak er de plagene du har som gjorde at du begynte med Vival. Det er noen ganger vanskelig å skille mellom hva som er abstinenser og hva som er de psykiske plagene man fra før av sliter med, rett og slett fordi symptomene er ganske like. Dette er noe du bør snakke med fastlegen din om. Når det gjelder hva som hjelper mot abstinensene, er det eneste som hjelper ordentlig, tiden. Ta tiden til hjelp. Å huske at dette er en fase, og at du etterhvert vil bli helt kvitt abstinensene, og da også de negative virkningene du fikk av Vival, kan være en trøst i en slik tid.
Hva angår nedtrapping vil vi på generelt grunnlag fraråde deg å kutte tvert, selv etter et forholdsvis kortvarig (ny)forbruk. Dette er sjelden særlig vellykket. Det vil være bedre om du f.o.m. i dag tar en så lav dose som du føler er mulig, og deretter trapper ned en halv eller en kvart tablett hver til annenhver dag, over 1-2 ukers tid. Det viktigste er at du er konsekvent med nedtrappingen. De siste to dagene kan du forsøke med en kvart tablett daglig. Men igjen er dette noe du bør ta i samråd med din utskrivende lege.