Vival-helvete

Har gått på vival i 5 år,men har vært av det i 2 mnd bortsett fra 1 mg for 2 uker siden og 4 tab ( a 5 mg) denne uken pga noe spesielt som skjedde. Har jeg pga denne dumskapen ødelagt de to månedene og har rykket tilbake til start? Har ikke psykisk avhengighet, har ikke lyst på en pille til resten av livet mitt, men sliter med smerter hele tiden, kramper i mage, hals, brystkasse, tørrhoste.. Har dere noen råd mot disse grusomme abstinensene? Hvor lenge kommer dette til å vare? Føler meg helt utenfor meg selv også.. Huff, har jeg ødelagt meg selv psykisk/fysisk for resten av livet?

Kvinne, 38 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at du har det vanskelig. Abstinensene Vival kan gi, er det mange som opplever som svært tøffe. Vanlige abstinenser av Vival og lignende medikamenter er for eksempel forhøyet angstnivå, uvirkelighetsfølelse, søvnproblemer, nedstemthet, hjertebank og kramper. Har du vært uten i to måneder, med unntak av noen få tilbakefall, har du gjort et enormt godt arbeid.
Det er viktig at du skiller mellom små og store tilbakefall. At du har tatt 5 tabletter spredd utover 2 måneder, er ikke et stort tilbakefall. Om du har tatt 4 tabletter iløpet av kort tid/dager, kan dette være starten på et tilbakefall. Men så lenge du stopper opp inntaket nå og ikke tar fler, er også dette å regne for et mindre tilbakefall. Det har ikke ødelagt for deg, du har først og fremst vært uten i 2 måneder. Det som er viktig for deg nå, er å forsøke å se fremover, og fokusere på de fremskrittene du har gjort. Det andre som er viktig å tenke på, er at det blir bedre jo lengre tid det går.
Abstinensene en får fra benzodiazepiner (som Vival er), er langvarige. Dessverre. Men du har allerede vært (stort sett) uten de i 2 måneder. Du er på god vei. Du kan kjenne på noen abstinenser i en stund fremover, men, som sagt blir de mildere og mildere. Den aller verst jobben har du allerede gjort. Det er ikke uvanlig at abstinensene går litt i bølger, altså at de kommer og går.
Når vi sier det, snakker vi om abstinensene. En annen sak er de plagene du har som gjorde at du begynte med Vival. Det er noen ganger vanskelig å skille mellom hva som er abstinenser og hva som er de psykiske plagene man fra før av sliter med, rett og slett fordi symptomene er ganske like. Dette er noe du bør snakke med fastlegen din om.
Når det gjelder hva som hjelper mot abstinensene, er det eneste som hjelper ordentlig, tiden. Ta tiden til hjelp. Å huske at dette er en fase, og at du etterhvert vil bli helt kvitt abstinensene, og da også de negative virkningene du fikk av Vival, er den beste trøsten i en slik tid. Vanlige råd mot avspenning og søvn, er også å anbefale; for eksempel trening, frisk luft, beroligende te, avspenningsøvelser, meditasjon, mindfulness. Fokuser på å fyll tiden med ting og mennesker som gir deg overskudd og glede. Forsøk å få i deg nok næring og få nok ro og søvn. Om du mistenker vitaminmangel, undersøk dette.
Du har ikke ødelagt deg psykisk og fysisk for resten av livet. Når du har vært uten Vival en stund, vil du bli som du var før du begynte med dette.
Du kan finne mer lesestoff om benzodiazepiner på våre hjemmesider her. Her finner du også nyttige linker om temaet.
Vi ønsker deg fortsatt lykke til!