Utslag av opiater i urin

Hei. Jeg har holdt meg rusfri over en lang periode nå. Så plutselig slår urinprøven min ut på opiater… først forsto jeg ingenting. Men så Googlet jeg dette og fant ut at morfin og kodein finnes i valmuefrø. Og samme dag som jeg tok urinprøven spiste jeg et stort frøhorn. Det jeg lurer på er hvor stor mengde av valmuefrø må man ha spist for at dette skal slå ut på urinprøve??……

Mann, 26 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
«Valmuefrø kan inneholde små mengder morfin og kodein. Det er vist at inntak av små mengder valmuefrø i mat i noen tilfeller kan gi positivt svar på opioidanalysen ved både screening- og kromatografisk analyse. Klienter som er underlagt urinprøvekontroll må frarådes bruk av matvarer med valmuefrø. (frøloff, enkelte knekkebrød etc)».
Kilde: Rusmiddelanalyser (side 9, under «Opioider»).
De som har mye kompetanse på dette feltet i Norge, er Avdeling for klinisk farmakologi ved St. Olav i Trondheim. Hvis du har flere spørsmål om valmuefrø og urinprøver eller hva som kunne ha gitt utslaget på opiater, anbefaler vi å ta kontakt med dem på tlf.: 72 82 91 00.