Tolkning av narkotikatest

Tok en test fra apoteket i går. Det står den er negativ når det blir strek i både test og kontrollfelt, uansett hvor sterk eller svak streken er. Stemmer det? Den var svak på amfetamin og cannabis. Ikke tatt amf på snart 2 år og røyket for litt over tre uker siden.

Kvinne, 31 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Hvis det står den er negativ når det blir strek i både test og kontrollfelt, så kan du regne med at det stemmer. Selv om steken er sterk eller svak.
Men nettopp denne problemstillingen kommer ofte opp ved bruk av hurtigtester. Dette er fordi slike tester må tolkes (du får f.eks. ikke et tall som angir mengde i urinen slik du kan få på et laboratorium osv). Som du selv erfarer, må du se på streken og tolke: «er det der egentlig en strek? Hvor sterk må den være for å telle som en strek?» osv. Det har blitt gjort forsøk med dette. I slike forsøk gis testresultatene til et uvalg av mennesker som blir bedt om å lese dem av. Spørsmålet er: er denne testen positiv eller negativ? Det viser seg da at de samme testresultatene blir tolket forskjellig, noen ser resultatet som negativt og andre som positivt.
Det er jo ikke overraskende at din test er negativ, da. Amfetamin går ut av urinen på under en uke. Cannabis går ut etter en uke+ med få inntak. Har du røykt sporadisk inntil for tre uker siden, stemmer det godt at du er negativ nå.