Test som slår ut på PCP

Hei. har tatt en narkotika test på min datter, som brukt amfetamin en kort periode, hun har selv ønsket og teste seg, har fått 2 valium 5 mg de siste 3 ukene, den siste for ca 10 dager siden som hun fikk fra legen. føler meg rimelig sikker på at hun ikke tar noe stoffer. men slår ut på test vi har kjøpt på nettet på pcp. hva kan det være? kan det ha noe med valium og gjøre? håper på raskt svar da jeg blir veldig bekymret. (redigert admn.)
Kvinne, 46 år fra

RUStelefonen svarer:
Det er slik at testene en kan kjøpe på internett ikke alltid er til å stole på. Derfor kan du ha fått utslag på andre stoffer, enn hva som er inntatt. Vi har undersøkt litt omkring dette, og ser at flere rapporterer om at diazepam (virkestoffet i Valium) kan gi et såkalt falskt postivt utslag på PCP. Dette er riktignok brukerrapporter fra internett, og som sådan ikke noen sikker vitenskapelig kilde. Vil du være helt sikker, kan du be datteren din om å gå til fastlege for å ta en (utvidet) urinprøve.