Student og skal spise magic mushrooms

Hei!
Jeg skal spise magic mushrooms med en venn, for å prøve det ut. Jeg har røyka endel hasj, men aldri hyppig. Maks fire ganger i måneden, i en periode på 3, 4 måneder. Nå er det kanskje bare en gang i måneden. Jeg er avholds når det gjelder alkohol.
Det jeg lurer på, er; min venn har spist magic mushrooms 7-8 ganger, jeg har aldri prøvd. Vil jeg bli med rusa enn henne?
D

Kvinne, 25 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Hvordan man reagere på rusmidler er høyst individuelt og vanskelig å kunne forutse. Hvordan du vil reagere på bruken og om du vil bli mer rusa enn din venninne er det derfor vanskelig for oss å si noe om. Men vi kan si noe generelt om dette. Det er viktig at du er klar over at hallusinogene stoffer ikke er til å spøke med, og ikke noe man prøver sånn bare for moro skyld. Fleinsopp er også ulovlig å plukke, besitte, overdra og innta. Blir du tatt for det, blir du strafferettslig forfulgt.
Skader/risiko
Alle rusmidler kan i større eller mindre grad være farlige. Det er usikkert om bruk av fleinsopp gir fysiske skader på hjernen eller andre organer. Risikoen er heller knyttet til de farer man kan utsette seg for i ruset tilstand når realitetsbildet blir forvrengt. Brukere kan dessuten få en rekke uheldige psykiske virkninger av stoffet. Bruken må derfor regnes som potensielt farlig, først og fremst når det gjelder psyken. Disse uheldige effektene kan oppstå selv etter/under enkeltepisoder.
Ved bruk av fleinsopp og andre hallusinogene stoffer er det ofte den uforutsigbare rusen som er karakteristisk. Noen ganger vil hallusinasjonene være behagelige og gi en intens lykkefølelse, kombinert med opplevelsen av klarsyn og innsikt. Men rusen under bruk av fleinsopp kan også være svært skremmende, i og med at en kan erfare truende synsinntrykk samtidig som oppfattelsen av virkeligheten endres. Opplevelsen kan variere/endre seg innefor en og samme rusepisode. Hallusinogene stoffer kan utløse angstreaksjoner og til og med sinnssykdom hos disponerte personer, dvs. hvis personen fra før har psykiske problemer, som for eksempel depresjon eller annet, kan disse grunnstemninger forsterkes. Brukeren kan i lang tid etter rusen gjenoppleve inntrykk som han erfarte under rusen («flashbacks»), noe som kan resultere i angstfylte reaksjoner. Her kan du lese mer om fleinsopp.
Fleinsopp – viktig å vite.
Som du skjønner, vil vi egentlig ikke anbefale deg å prøve fleinsopp. Hvis det allikevel ender med at du gjør det, er følgende punkter meget viktige.
• Vær sammen med noen som vet hva fleinsopp er og som har erfaring med det. En man er trygg på, som ikke er rusa og som tenker klart. Vi kaller den personen en «bisitter».
• Det tar tid før virkningen kommer! Fra du spiser/inntar stoffet til virkningen kommer tar det inntil 60-90 minutter. Hvor lang tid avhenger litt av om man spiser det eller drikker ekstrakt (rusen inntrer noe raskere om man drikker ekstrakt enn om man spiser det). «Bisitteren» må vite forskjellen.
• Ikke ta for mye. Vær bevisst på hvor mange du har spist, og hvor lang tid det har gått. «Bisitteren» må ha oversikt, og vite hva passende mengde er.
• Vær i trygge omgivelser sammen med gode venner du stoler på.
• Vær opplagt, uthvilt, mett og blid. Det er viktig å være psykisk stabil og i godt humør når du evt. legger ut på slike «turer».
• «Bisitteren» må vite når det evt. er på tide å tilkalle hjelp. Ikke vær redde for å ring 113 om det oppstår akutte problemer. At fleinsopp er forbudt betyr lite i sånne tilfeller – ambulansepersonell er proffe, snille og de der for å hjelpe, ikke straffe.