Sosial angst og alkohol

Hei! Lurer på hvordan man blir når du har sosial angst og drikker mye alkohol? Tror min sosiale angst og alkoholbruk har en sammenheng, og de har bare forverret hverandre. Mister fullstendig impulskontroll når jeg drikker og oppfører meg slett ikke som meg selv, og drikker veldig mye også. Har lyst at folk skal se på meg som en smart og oppegående jente, men tror jeg har ødelagt dette ved måten jeg har oppført meg når jeg har vært full. Dette har forverret angsten min da jeg fortsatt har fylleangst for alle gangene jeg har vært full, og sitter å analyserer og overtenker dette. Er veldig bekymret for hva personer tenker om meg nå de har møtt meg ute og hva jeg kan ha sagt uten at jeg husker det.. men selv for all anger jeg har fra tidligere fester og drikking, forsetter jeg å drikke meg altfor full hver gang..
Kvinne, 18 år

RUStelefonen svarer:
Hvis du ønsker bedre kontroll når du drikker må du nok «jobbe» med saken: du kan forsøke å kun holde deg til en bestemt mengde alkohol. Å ikke drikke noe særlig mer enn at man får 1 i promille er en god idé. Hvor høy alkoholpromille man får avhenger av flere ting. Kjønn, kroppsvekt, hvor mye man drikker, hvor fort, væskebalansen og om man drikker på tom mage, er alle viktige faktorer (på promillekalkulator.no kan du få en viss indikasjon på hvordan dette innvirker på deg). Det hjelper å ikke drikke på tom mage. Hvis man har mat i magesekken når man drikker alkohol, vil det dempe rusen noe. Dette skyldes at man har enzymer i magesekken som bryter ned noe av alkoholen, og siden alkoholen da vil oppholde seg i magesekken noe lenger tid, vil mer av alkoholen bli brutt ned før den kommer over i tynntarmen, hvor mesteparten av alkoholopptaket skjer.  Du skal også tenke på at det tar noe tid fra du drikker til alkoholen blir tatt opp i blodet. Derfor bør du stoppe å drikke i god tid før du kjenner at du har fått nok. Det kan også hjelpe å drikke vann, eller annen alkoholfri drikke, mellom hver gang du drikker en øl eller drink, eller etter at du har drukket for mye. Ikke bare vil dette sørge for at du drikker saktere, men det vil også hindre deg i å bli dehydrert, noe som er en av årsakene til bakrus.
Generelt er det ofte slik at alkohol forsterker de følelsene man har i utgangspunktet. Hvis man er nedfor eller sliten eller sint og drikker for å roe seg ned eller komme i bedre humør, vil man bare oppnå denne effekten en kort stund – deretter forsterkes gjerne den negative følelsen man hadde i utgangspunktet. Ellers går det jo an å spørre seg: «er det enkelte situasjoner som er ekstra utfordrende?» Hvis du klarer å få litt oversikt over dette, vil det kanskje hjelpe deg å unngå slike situasjoner og/eller folk. Det kan også hjelpe deg å kjenne etter hvordan du har det og føler du deg ustabil så er det kanskje best å unngå alkohol.
Følelser er ikke noe som oppstår av seg selv på grunn av alkohol alene, men er noe som kommer til overflaten når man er full (og kanskje ellers også). Derfor kan det tenkes at det allerede ligger vanskelige følelser hos deg som utløses når du blir full. Det kan være lurt å snakke med noen om dette.
Vi kjenner ikke til om du allerede får hjelp i forhold til dette, hvis ikke så anbefaler vi deg å ta kontakt med helsesøster på skolen, helsestasjon for ungdom eller fastlegen din. De vil kunne henvise deg videre slik at du får den hjelpen du trenger.