Skjenket av andre?

Hei her om dagen dro jeg på fest og hadde med meg 3 halvlitere med øl og en pils. Jeg drakk dem opp og dro så ut på byen. Når vi kom til byen drakk jeg to øl på 0.4 liter til før jeg tar meg en tur på do og begynner å kaste opp. Jeg blir funnet bevistløs på jentetoalettet og fraktet til sykehus. Veier 65 kilo, drakk i et tidsrom på fire timer og spiste som normalt den dagen men ikke mens jeg drakk. Drakk ikke vann i mellom hver øl. Er det da mulig å bli så full som jeg var på det jeg hadde med eller har noen puttet sterkere saker i drikken min? Går ca. ut en gang i måneden
Kvinne, 20 år fra

RUStelefonen svarer:
Du spør om det er mulig å bli kvalm/bevisstløs etter (ca.) seks/syv enheter alkohol, eller om noen kan ha puttet noe sterkere i drikken din. Sannsynligvis hadde din reaksjon sammenheng med at du drakk nevnte mengde over et forholdsvis kort tidsrom, og uten å drikke vann innimellom. Når du i tillegg går ut ca. en gang i måneden vil du ikke ha bygget deg opp noen nevneverdig toleranse for alkohol, noe som nok også spiller en viktig rolle her. Hvordan man reagerer på alkohol varierer fra person til person, og det er heller ikke uvanlig at du kan oppleve rusen som forskjellig fra gang til gang, selv når det er snakk om et omtrentlig like stort inntak.  Vi vil råde deg til å drikke i et saktere tempo neste gang, og å drikke rikelig med vann underveis.
Når det gjelder hvorvidt noen kan ha puttet noe i drikken din, er det vanskelig for oss å gi noe sikkert svar. Muligheten er selvsagt til stede, men vår erfaring er likevel at dette forekommer svært sjelden. Dessverre kan det være vanskelig å fastslå dette sikkert med en urin-/blodprøve, da midlene som benyttes til å «spike» drikke med gjerne forsvinner raskt ut av kroppen.