Skadevirkninger etter hasjbruk

Hei, jeg røyka hasj i ca ett år i 97/98. Var da 15/16 år.Jeg tror det max kan ha vært 20 ganger. Hvor «skadet» er jeg idag? Kan jeg fortsatt ha skadevirkninger i lungene nå? Jeg trener mye hard kondisjonstrening og synes jeg sliter med o2-opptaket. I tillegg røyka jeg sigaretter fra 97 til 2001.
Jeg har dårlig hukommelse og sliter med konsentrasjonen. Jeg tenker at dette også kan skyldes idiotiske valg i ungdomsårene.
Jeg er sykepleier og mor til to,og lever et liv hvor » alt er på stell». Men jeg tenker mye på hva jeg har utsatt meg for av farer som f.eks psykiske lidelser og kreft. Kan dere si noe om faren nå, nær 20 år etter siste joint? Vet dere om hasj på slutten av 90tallet besto av andre farlige stoffer? Tviler på at det var spesielt rent..
Mvh en som angrer..

Kvinne, 34 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Vi kjenner ikke til at kortvarig bruk gir langvarige skader som du beskriver. Hasjen den gang vet vi ikke så mye om, men det vi vet er at virkestoffet i hasj og andre narkotiske stoffer ikke sitter igjen i kroppen 20 år etter. Hvis du har dårlig oksygenopptak, hukommelse og konsentrasjon skyldes det nok andre forhold enn tidligere sigarett- og hasjrøyking. Hukommelse, konsentrasjon og oksygenopptak kan bli dårligere av noe så enkelt som f.eks. stress. Uansett hva dine problemer skyldes, synes vi du bør ta kontakt med lege for en sjekk. Det å gå rundt og engste seg er aldri godt, så da er det best å få klarhet i det.