Redd for å flytte fra mamma med alkoholavhengighet

Jeg er dritt lei mammas alkohol inntak. Hun kan drikke en hel vodka på en dag og mer…
Alkohol problemene hennes har pågått i mange år og hun har vært hos psykriater osv. men hun har igjen igjen begynt å drikke uansett om hun har lovet å slutte. Nå skrev jeg på mail at jeg flytter for dette orker og takler jeg ikke mer. Hun påvirker meg negativt på så mange måter. Sist jeg fant to vodka flasker i sengen hennes, etter å ha sett hun ikke klare å stå i gangen, klikket det for meg helt og jeg skrek og gråt lenge og knuste de. Etter dette har vi ikke snakket sammen på 2 dager. Jeg lurer på, før har jeg ikke turt å tenke på å flytte fordi jeg er redd for at hun skal bli værre og jeg føler ansvar osv. men kan jeg flytte? Er det rett? Hun ødelegger meg… men er redd for at hun skal bli alkoholiker osv….
Kvinne, 19 år fra

RUStelefonen svarer:
Du beskriver en situasjon som er veldig vanskelig for deg å stå i, og vi har full forståelse for at du har en del betenkeligheter rundt det hele. Vi synes det er veldig bra at du tar kontakt med hjelpeapparatet rundt deg – ingen skal måtte stå i en slik situasjon alene. Det er helt naturlig at du føler ansvar for moren din, men det er ikke ditt ansvar. Det er viktig at du først og fremst passer på deg selv. Derfor støtter vi deg i din avgjørelse om å flytte hjemmefra. Kanskje vil dette også kunne være en oppvekker for henne, hvor hun for alvor innser konsekvensene av sin alkoholbruk. Dette er selvfølgelig heller ingen garanti – men uansett noe du bør gjøre for din egen del.
Dersom du er usikker på hvilke konkrete steg du skal ta for å komme deg videre, anbefaler vi at du tar kontakt med ditt lokale NAV-kontor. Disse yter en rekke ulike sosiale tjenester, og kan bistå og veilede deg både i din situasjon som bostedssøkende, og i din situasjon som pårørende til et rusmisbruk.
Hvis du ønsker å snakke mer med moren din om dette, vil vi gi deg noen generelle retningslinjer for hvordan man bør ta en bekymringssamtale. Du er også velkommen til å kontakte oss på tlf. 08588 for en utdypende samtale (åpent hver dag 11-19, tirsdag og onsdag 10-19).