Nye psykoaktive stoffer – urin, blod, hurtigtest osv.

Hva kategoriserer dere som den beste måten for sporsikring i forbindelse med nye psykoaktive stoffer på markedet. Dere har en oversikt over de mest tradisjonelle stoffene og hvor lang tid disse påvises i uring, blod osv. Har dere en oversikt over syntetiske stoffer og hvordan disse best påvises?

Mann, 32 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Du spør om hva vi kategoriserer som den beste måten for sporsikring hva angår nye psykoaktive stoffer (heretter NPS). Problemet med å gi et konkret svar på dette er at disse stoffene er i kontinuerlig utvikling, og at det finnes et bredt omfang av ulike typer NPS, med tilsvarende ulike karakteristikker. Dette fører naturligvis til at det er utfordrende å oppnå noen klar oversikt. Det vi likevel kan gjøre er å trekke frem syntetiske cannabinoider, som er blant de mest utbredte NPS. På vår faktaside om syntetiske cannabinoider skriver vi følgende om sporsikring:
Moderstoff fra syntetiske cannabinoider kan ved laboratorietester påvises i blod og spytt. Urinanalyser vanskeliggjøres av at syntetiske cannabinoider raskt omdannes til et stort antall hovedsakelig ukjente nedbrytningsprodukter. Flere ulike syntetiske cannabinoider omdannes dessuten til de samme nedbrytningsproduktene, slik at funn i urinprøver ikke entydig viser hvilket stoff som er inntatt. Siden de fleste syntetiske cannabinoider er strukturelt forskjellige fra THC, vil de fleste ikke kunne påvises ved hurtigtester for cannabis. Arbeidet med å fremstille immunologiske hurtigtester for syntetiske cannabinoider er påbegynt, men det kan ikke forventes at én enkelt test kan favne hele gruppen.
Vi vil for øvrig råde deg til å lese denne boken, som gir informasjon og en oppdatert kartlegging over NPS i samfunnet.