Narkotikatest

Hei! En av mine pårørende mistenker at jeg brukte narkotika i går, og jeg ønsker å ta en test for å avkrefte og berolige. Det er søndag i dag. Hvordan burde jeg gå frem? Apotek? Lege? Noe annet?

Mann, 39 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Du sier ikke noe om hvilken type narkotika det er snakk om – følgelig er det vanskelig for oss å gi et konkret råd. Men generelt er begge forslagene du nevner (altså apotek eller lege) naturlige fremgangsmåter i slike situasjoner. Vanligvis vil man få et mest mulig nøyaktig svar dersom man tar dette via legen, da prøven analyseres ved et medisinsk laboratorium. Likevel gir narkotikatester fra apotek raskere svar, og en høy grad av nøyaktighet hva gjelder de vanligste narkotiske stoffene i Norge.