Mister kontroll når jeg drikker

Hei, har fått et problematisk forhold til alkohol de siste årene. Problemet mitt er at ofte når jeg drikker så klarer jeg ikke stoppe. Det skjer ikke hver gang. Ofte så bestemmer jeg meg for et maks antall, og holder meg til det. Men før eller siden, så glemmer jeg å sette disse grensene for meg, og når jeg først blir brisen, så drikker jeg alt jeg kan alt for fort.
Jeg drikker ikke noe ofte, kanskje 2 ganger pr måned. Og rundt hver 3. gang jeg drikker, tenker jeg, det har jo gått bra de siste gangene, så jeg trenger ikke være så streng mot meg selv, og jeg våkner dagen etterpå med masse sorte hull i hukommelsen. Jeg har havnet i slosskamp en gang tidligere, og fyllearresten en annen gang (2.5 år mellom), og jeg er bekymret for min mangel på kontroll, og for at jeg kan havne i flere problematiske episoder i fremtiden.
Jeg synes ikke det er veldig vanskelig å la være å drikke, problemet er at jeg faller veldig vekk fra alt som er sosialt.
Går det ann å lære seg å holde kontrollen? Eller er best å holde seg vekk fra helt vekk fra alkhohol?

Mann, 23 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Dette er ikke et uvanlig problem. Det finnes ingen trylleformularer for å begrense drikkingen, men her kommer noen råd:
1. Planlegg før du skal ut og drikke. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke og hva du vil drikke, og forsøk å hold deg til det. Du forteller at dette er vanskelig, kanskje du skal si det til noen som er der, så de kan hjelpe deg?
2. Dropp brennevin hvis du bruker det. Gå i alle fall inn for lavest mulig alkoholprosent.
3. Når du er ute og drikker kan du ta en enhet vann eller kaffe mellom hver enhet alkohol, da blir du ikke så fort full.
4. Spis godt før du begynner å drikke, og spis i løpet av kvelden, også før du legger deg.
5. Vær oppmerksom! Tenk gjennom og kjenn etter hva som er fordelene med å drikke mindre de gangene du evt får til det.
6. Tenk gjennom hvilke situasjoner som gjør at du drikker for mye: er det spesielle steder? Er det sammen med spesielle folk? Er det på spesielle dager? Når du er i godt humør? Når du er i dårlig humør? Når du er lei deg? Når du er glad?
Mer omfattende råd om hvordan du skal gjøre dette på egen hånd er Bergensklinikkens selvhjelpsprogram. De skriver om kurset at du ved å legge inn informasjon utvikler et selvhjelps-verktøy som  hjelper deg med å håndtere situasjoner hvor du får lyst til å drikke alkohol og hjelper deg å ta kontroll over ditt alkoholforbruk. Kurset er kostnadsfritt og anonymt, og du finner det her.
Lykke til, og nøl ikke med å ta kontakt med oss igjen på vår hjemmeside, chat eller telefon 08588.