Kona nekter behandling for alkohol og hasj

Hei min kone drikker betydelige mengder hver dag, også hasj, og det er endel sinne og mentale problemer også. Men hun mener at hun ikke har noe problem, og motsetter seg enhver form for behandling. Dette går nå ut over barna som er tenåringer og skjønner veldig godt hva som skjer. På hvilke måter kan vi angripe dette problemet?

Mann, 48 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det høres ikke ut til å være noen grei situasjon. Hvis hun både har rus- og mentale problemer som hun ikke vil gjøre noe med, kan det være lurt å gi en bekymringsmelding til fastlegen hennes. Legen har taushetsplikt overfor den som gir bekymringsmeldingen, men plikter å følge det opp med pasienten. Når hennes problemer går ut over familien bør dere andre søke hjelp, selv om hun motsetter seg hjelp. Det er viktig at dere som pårørende kan snakke med en fagperson som kan gi dere råd og veiledning i situasjonen. Vi legger ved en lenke til Helse Norge som har en rekke lenker til ulike organisasjoner som tilbyr hjelp til pårørende med rus og psykiske lidelser.