Jeg ble positiv på thc

Hei jeg r gutt på 15 år som har kommet inn I et rusmiljø. I dag morges så våkna jeg å skulle ta pisse prøve. Og det trodde jeg at skulle gå helt fint men det gjor det ikke jeg kom positiv på thc å nå er det 6 uker siden jeg har røyket marihuana. Jeg tok pisetest sist uke på lørdag og da fikk jeg negativt tror vi(pappa tror ikke han gjor det riktig) men dene gangen kom det positiv å du kjønner sikkert at det det ikke er så lett og overtale pappa. Siden jeg har lyvd til han Før. Men hvordan kan jeg vise han at jeg ikke har gjort det?

Mann, 15 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Det er ikke uvanlig at cannabisbruk gir positivt utslag på en urinprøve selv seks uker etter siste inntak. Dette avhenger av en rekke faktorer, først og fremst hvilken mengde som er inntatt, og over hvor lang tid inntaket har pågått. Det er ikke lett for oss å kunne fastslå sikkert hvorfor du testet negativt forrige uke, og positivt denne uken dersom du ikke har fått i deg noe cannabis i mellomtiden. Det kan hende at dere/pappaen din ikke gjorde det riktig den gangen, eller at testen ga falskt svar. Slikt forekommer med jevne mellomrom, derfor kan det være lurt å teste en gang til på samme urinprøve dersom svaret ikke stemmer med forventningene på første test. En annen mulig forklaring kan være at noe av det fettet du har forbrent nylig hadde THC i seg. Det er jo slik at THC er fettløselig og fester seg i fettcellende, og deretter frigjøres langsomt etterhvert som fettet forbrennes. Dermed er det mulig å putselig teste positivt etter en eller flere negative tester.
Det beste du kan gjøre for å overbevise pappaen din om at du har sluttet å røyke er nok å fortsette å avlegge urinprøver, og se at disse etter hvert blir utelukkende negative. Dette kan dere også gjøre ved å kontakte fastlegen din, som får urinprøvene analysert på et medisinsk laboratorium og dermed et mer pålitelig resultat.
Du kan lese mer om cannabis på våre hjemmesider.