Imovane 5 mg og Sobril 10 mg

Er det greit og ta disse sammen en kveld eller to i måneden for søvn, eller er det bedre og øke styrken på sobril og kun ta den ?

Kvinne, 49 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Både sobril og Imovane er vanedannende medikamenter, slik at det lønner seg som du sier, å kun ta det innimellom og over en kortere periode. Sobril er et anxiolytikum som gjerne benyttes ved angst og uro, og i noen tilfeller for å bedre søvn. Imovane er et hypnotikum som brukes for å få hjelp til selve innsovningen, og har kortere halveringstid enn sobril. En kombinasjon av disse kan derfor virke positivt inn på søvnen din. Vi anbefaler dog at du tar kontakt med din fastlege, eller lege som foreskriver disse medisinene til deg, slik at han/hun kan gi deg råd og veiledning om hvordan du kan få best mulig nytte av disse preparatene.