Hvorfor underkommunisere dere straffetrusselen for cannabisbruk?

Hei,
Hvorfor forteller dere meg og andre at cannabisbruk straffes med forenklet forelegg når det ikke er tilfellet?
Dette er jo ganske grov feilinformasjon. Synes virkelig ikke dere burde underkommunisere straffetrusselen som er forbundet med cannabisbruk. Dette er jo en av grunnpilarene i den norske ruspolitikken – at straff holder bruken nede. Da må jo ikke dere undergrave dette ved å kommunisere en lavere straff en det reelle.
Ikke gi ungdom og voksne feilaktig inntrykk av at cannabisbruk eller besittelse IKKE kommer på rullebladet; det gjør det!

Mann, 33 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Hvis vi har skrevet noe sted at bruk og/eller besittelse av cannabis straffes med forenklet forelegg har det blitt gjort en feil fra vår side, og i så fall beklager vi det. Kjempefint om du kan sende oss linken til den teksten der vi har gjort denne feilen slik at vi kan få rettet det opp.
Du har helt rett, bruk og/eller besittelse straffes vanligvis med forelegg, ikke forenklet forelegg, og vil dermed fremgå i poltiattester. Besittelse av store mengder cannabis (så store mengder at besittelse til eget bruk ikke er sannsynlig) kan gi fengselsstraff.
Når det gjelder unge under 18 år er det slik at de i mange tilfeller kan få tilbud om urinprøvekontrakt istedenfor forelegg. Denne kontrakten går som regel ut på at den unge avlegger urinprøver i en gitt periode, og dersom en av disse prøvene viser cannabisbruk kan kontrakten annuleres og vedkommende få forelegg.
I denne artikkelen på ung.no kan du lese mer om hva som kommer på politiattesten, og hvor lenge det står der.
Straffelovens § 162 omhandler narkotikalovbrudd, her kan du lese selve lovteksten.