Hvordan snakke med egne barn om alkoholproblem

Hei!
Det hender jeg drikker litt for mye| når jeg er sammen med mine barn på 11 og 16 år. Det har også hendt at jeg har drukket alt for mye. Jeg føler jeg må snakke med de om det . Hvordan bør jeg gjøre det?
Mann, 50 år fra

RUStelefonen svarer:
Det første vi tenker er at du selv er bevisst på at du synes det kan bli litt mye til tider. Du er ikke spesifikk på hvor mye du drikker, eller hvordan og i hvilken grad det påvirker deg. Det er nemlig det vesentlige: om alkoholbruken endrer din adferd. Hvis den gjør det, er dette noe dine barn legger merke til. Og særlig for de som er små – h*n på 11 – er det ikke så lett å vite hvorfor du ev. blir annerledes og hva de skal si til deg. Et annet spørsmål er også: føler du at dette er noe du bør snakke om fordi du har dårlig samvittighet eller er det noe de har gitt uttrykk for selv? Og, ikke minst, føler du at du egentlig bør redusere inntaket (eller være edru) når du er sammen barna?
Vi tror ikke det er heldig hvis du skulle si til barna at «jeg har et alkoholproblem og derfor blir jeg ofte litt full når jeg er sammen dere». Det går an å spørre dem hva de tenker. Ofte kan man få veldig gode samtaler når man stiller ting åpent, f.eks. å si «når vi spiser, eller når vi skal kose oss på kvelden, tar jeg kanskje litt vin eller øl. Hva tenker dere om dette?» De fleste barn har også alkohol som tema på skolen. Det har kanskje 16-åringen din hatt allerede, og det kan også være en inngangsport til en samtale; du kan spørre om alkohol, tobakk og narkotika er noe de har snakket om på skolen, og spørre hva h*n tenker om det som ev. ble sagt der. Om de har tanker rundt ditt forbruk, kommer det ofte fram i sånne situasjoner. Legg forholdene til rette for at de selv skal kunne si noe om det er behov. Kanskje det ikke er noe behov? Det er vanskelig å svare sikkert på for vi vet ikke så mye om ditt forbruk.
Det kunne være veldig lett for oss å si «kan du ikke bare la være å drikke alkohol med barna?» Det er noe du kan vurdere selv. Om du ønsker å drikke sammen med barna, er det viktig å i alle fall tenke på hvor grensen går. Kan du drikke to glass vin uten å bli påvirket, så gjør det. Du kjenner selv dine egne grenser, og det kan være nyttig for deg å bestemme deg på forhånd hvor mye du skal drikke i lag med dem.
Det er ikke noe i veien med å drikke alkohol sammen barna. Det som ev. er problemet, er adferden. Med adferd mener vi ikke bare hvordan man oppfører seg, men også hva man sier og hvordan man uttrykker seg. Når adferden endres, blir barn bekymret, de kan synes det er ubehagelig og forstår ikke hva som skjer. Dette gjelder neppe en på 16 år, men kanskje den minste. Når man er 16 er det temmelig stor sjanse for at man selv har erfaringer med alkoholbruk, enten egen eller venner og kjente sin.