Hjelp med økonomi som ved avrusning

Hei.
Jeg lurte på om hvordan det er med økonomisk støtte når man legger seg inn til avrusning?
En av mine beste venner sliter med alkoholmisbruk og amfetaminmisbruk og har spurt om råd fra meg flere ganger, men han tør ikke å spørre folk han ikke kjenner. Han lider av en ganske stor sosial angst pga lang fartstid med rus. Han har jobb, hus og bil og er redd at hvis han legger seg inn til avrusning så mister han muligheten til å betale for alt han eier og dermed fortsetter bare i samme mønster som før. mitt spørsmål går ut på dette: Hvis han skulle gå til fastlegen sin og i samråd med legen kommet fram til at han skal legges inn, får han noen form for økonomisk støtte slik at han ikke mister hus og bil under avrusning?

Mann, 25 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Så bra at du undersøker dette for vennen din. Om han får opphold  på avrusning eller behandling, vil han ha rett til sykemelding. Så lenge han jobber i det offentlige eller har sykeforsikring, vil han da få sykepenger om han har rett på det. Du kan lese mer om sykepenger på NAV sine nettsider. Han er ikke pliktig til å fortelle til arbeidsgiver hvorfor han er sykemeldt. Legen som skriver en sykemelding til han bør være klar over dette.  Altså vil ikke økonomi være et hinder for han.