Har bare noen generelle spørsmål om metamfetamin

Hei, har bare noen generelle spørmål , etter å lest litt på disse sidene om rus , osv , har aldrig ruset meg og kommer heller aldri til å gjøre det , men hva er egentlig forskjellen på Amfetamin og metamfetamin , blir ikke metamfetamin brukt i Paracet eller Ibux ? , og hvordan kan egentlig metamfetamin være ett rusmiddel på lik linje med amfetamin når Ibux / Paracet selges i vanlige dagligvarebutikker ?

Mann, 25 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Aller først, det er ikke matamfetamin i hverken Paracet eller Ibux. Metamfetamin er narkotika på lik linje med amfetamin og selges ikke i noen form over disk i Norge.
Det finnes flere hundre amfetaminforbindelser og amfetaminliknende stoffer. Metamfetamin er kjemisk nært beslektet med amfetamin, og virkningene av amfetamin og metamfetamin er svært like.
Etter inntak kan imidlertid metamfetamin gå noe raskere over til sentralnervesystemet enn amfetamin fordi det er mer fettløselig. Av denne grunn fremstår metamfetamin som noe mer potent enn amfetamin; det innebærer at en trenger lavere dose for å oppnå tilsvarende effekt. I tillegg vet man at noe av metamfetaminet som inntas, vil omdannes i kroppen til amfetamin, slik at inntak av metamfetamin vil kunne gi en litt forlenget rus sammenliknet med amfetamin. Du kan lese mer på vår faktaside om amfetamin og metamfetamin.