Førerkort

Jeg har brukt metadon i mange år, men nå har jeg trappet meg ned og er helt av. Jeg jobber mye så jeg har ikke hvert flink med og levere urinprøver, men kan fylkeslegen ta fra deg førerkortet hvis du ikke tar urinprøver etter at man er ferdig i Lar?

Kvinne, 37 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Det er nok sannsynlig at legen vil kreve urinprøver av deg i en periode etter at du er ferdig med LAR-behandling for å sikre at det ikke lenger foreligger et rusproblem.
Fylkesmannen i Rogaland har skrevet følgende om dette tema:
«Rusmisbrukere fyller ikke førerkortforskriftens helsekrav. Det er et vanlig problem at pasient – og lege – blander vegtrafikkloven inn i disse sakene, og hevder at så lenge de ikke kjører etter at de har drukket eller ruset seg så skal ikke rusmisbruket ha konsekvens for førerkortet. Det er feil. Rusmisbruk er en sykdomstilstand som omfattes av førerkortforskriftens helsekrav. Alkoholmisbruk er vanskelig å definere med klare grenser, men hvis noen har et så stort forbruk av alkohol at det over tid går ut over ens normale fungeringsevne eller konsumet på sikt fører til fysiske helseskader, så er et misbruk tilstede. Fylkesmannen i Rogaland fremholder videre at all bruk av illegale rusmidler, inkludert hasj, er rusmisbruk, og omfattes dermed av førerkortforskriftens helsekrav. Ved misbruk av alkohol eller andre rusmidler, er det krav om dokumentert avholdenhet i en lengre periode (klinikk, blod- og/eller urinprøver) og et betryggende kontrollopplegg før fylkesmannen kan gi dispensasjon.»
Du kan lese hele skrivet til Fylkesmannen om førekort og helsekrav her.