Fant liten pose med «pulver». Ukjent innhold, krystallignende

Hei. Idag fant jeg en liten pose ukjent pulver i sentrum av byen jeg bor. Jeg tenkte narkotika, amfetamin med det samme. Luktet på. Lukt fritt. For mange mange år siden på fest så jeg lignende men det luktet sterkt som jeg vet amfetamin gjør. Iallefall gjorde for 10 15 år siden. Uansett jeg bare tømte innholdet ut. Redd for ha på meg og ikke lyst å bli fristet til å gi bort, prøve el noe som helst! Vet hvor ødeleggende amfetamin er! (djevelens stoff)
Det jeg gjorde av nysgjerrighet var å la en «krystall» bit,klump være igjen. For ALDRI sett før. Jeg glemte denne biten utendørs selvsagt og i nærheten av funnstedet. Denne var blank liten og luktfri. Kan dette være d sterke narkotiske stoffet som blir kalt for crystal amfetamin? Eller ice..? Ble bare nysgjerrig og ante ikke slikt fantes i mitt nærområde. Tilslutt, hva rådet er å gjøre? Bare kaste og glemme det? Ingen probl. med å gå til politiet med det. Men leste om og tenker på om jeg kan bli mistenksom gjort…? Hadde småting med politiet å gjøre i mine yngre år. Mange år siden. Så redd for bli forbundet med noe jeg som voksen tar sterk avstand ifra! Kriminalitet i det hele og store.
Samtidig som ønsker å informere hvor fant det og er imot friske folk ødelegger dyrebare helsen sin, med vilje! Men er,ble også nysgjerrig hva egentlig er for noe jeg fant? Kan det være noe annet, giftig feks..
Hva tenker du,dere?
PS, bare et lite blank korn igjen. Tømte ut litt over 1000 milligram sånn ca tipper jeg.
Hva er dette og hva er rådet å gjøre ?
Takk for svar.
. Ikke svar så destrueres kornet raskt og glemmes.:)
Xx anonym

Mann, 40 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Du skriver at du fant en pose med hvitt pulver, og lurer først og fremst på hva det kan ha vært, og hva du skal gjøre med det videre.
For å begynne det første av disse spørsmålene: det er vanskelig for oss å si med sikkerhet hvilket stoff dette konkret kan være. Hvordan amfetamin lukter er noe som varierer ut ifra produksjons- og blandingsforhold, styrke o.l. Det at du fant en krystall kan være en indikasjon på at du har funnet metamfetamin, som nok er det du sikter til med «crystal amfetamin». Det kan f.eks. også dreie seg om såkalt crack-kokain, men dette er mer uvanlig i Norge. Uansett er dette spekulasjon, og som nevnt ikke noe vi har mulighet til å uttale oss sikkert om.
Hvorvidt du ønsker å rapportere dette til politet er opp til deg – det er nok liten grunn til bekymring for at du selv skal få problemer for dette. Du kan jo evt. ringe ditt lokale politikontor og fortelle dem at du har gjort et funn – så kan de veilede deg videre derfra. Vi synes uansett at det er bra at du er bevisst på, og bekymret for, egen (og andres) helse!